کیانوش غریبپور در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در پاسخ به این سوال که کدام کتاب کودک منتشر شده در سال 92 از نظر تصویرگری مطلوب بوده است، گفت: در حوزه کودک، کتاب خاصی توجه مرا جلب نکرده است. اصولاً تصویرگری بخشی از کتابسازی است و برای اینکه بتوانیم کتاب کامل و قابل قبولی داشته باشیم باید تصویرگری از حوزه گرافیک عبور کند.
این تصویرگر کتاب های کودکان تصریح کرد: در کشور ما گرافیک در حوزه کتاب همچنان کمی عقبتر از تصویرگری حرکت میکند لذا ساختار کتاب به طور روشن تبدیل به یک کتاب کامل نمیشود و بطور قطعی نمیتوان گفت کدام کتاب ایدهآل است.
وی در حوزه نوجوان، مجموعه «شاهنامه» از کتابهای خانه ادبیات کودک را از جمله آثار مطلوب از نظر تصویرگری معرفی کرد و گفت: این کتاب در مجموع از برآیند خوبی برخوردار بود و توانست به نوعی شور و هیجان را در فضای تصویرگری برای تصویرگران و ناشران ایجاد کند.
وی درباره تصویرگری کتابهای نوجوان گفت: تصویرگری کتاب نوجوان در کشور ما به اشتباه تعریف شده است و برخلاف کاری است که در سایر کشورها انجام میشود.
غریبپور افزود: ما هر تصویری را که برای کودک جذاب و قابل فهم نباشد را به عنوان تصویرگری کتاب نوجوان عرضه میکنیم و کتابهای نوجوان را با تصاویر کاملاً رنگی عرضه میکنیم، درحالیکه در سراسر دنیا تصویرگری کتاب نوجوان در قالبهای کمیک بوک، گرافیک نوبل و تکرنگ ارایه میشود.
این گرافیست تصریح کرد: ما تصویرگران تازه به این نتیجه رسیدهایم که در زمینه تصویرگری کتاب نوجوان راه را اشتباه رفتهایم. مثلاً کتاب «آرش» که نشر افق آن را منتشر کرده و از جمله کتابهای موفق در حوزه طرح و تکنیک است، با این نگاه، باز هم تصویرگری آن مطلوب نیست. البته این موضوع ربطی به تصویرگر ندارد و باید ریشهای برطرف شود. متاسفانه اغلب هنرمندان ما در زمان تصویرگری، توجه جدی به مخاطبان نمیکنند و بیشتر به فکر رکوردگیری حرفهای و شرکت در جشنوارهها هستند.
غریبپور با اشاره به اینکه هیچ ایده و روش جدیدی در تصویرگری به وجود نیامده است، اظهار کرد: با وجود اینکه در سالهای اخیر شاهد حضور چهرههای جدید در تصویرگری کتاب کودک و نوجوان هستیم اما تغییر و رشدی در این حوزه نداشتهایم و همچنان شاهد کارهای تکراری هستیم.
یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
نظر شما