در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی عنوان شد
عظیمی: توانستیم دیپلماسی فرهنگی ایجاد کنیم/ شهرام نیا: حمایت از کاغذ و رسانه های دیجیتال از اولویتهای این موسسه است
مدیرعامل جدید موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران رسالت این موسسه را علاوه بر اجرای نمایشگاههای فرهنگی داخلی، دیپلماسی فرهنگی توصیف کرد و گفت: وجه دیگر فعالیت موسسه نمایشگاهها، حمایت از بدنه نشر کشور است، حمایت از کتاب و رسانههای دیجیتال به عنوان اولویت اهداف این موسسه است.
این نشست با سخنرانی همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.
امیرزاده، محمد عظیمی، مدیر عامل سابق موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران را فردی تلاشگر برشمرد و گفت: با توجه به تغییر و تحول در مجموعه موسسه نمایشگاهها شکل گرفته اما در اساسنامه این مجموعه وظایف متعددی تعیین شده که خروجی همه آنها کتاب است. افرادی که سنگبنای این مجموعه را نهادند، کارنامه خوبی در عرصههای داخلی و بینالمللی به جا گذاشته اند.
وی ادامه داد: در حوزه نمایشگاههای کتاب استانی با وجود محدودیت شدید مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اینک کارنامه خوبی منقش شده است و تلاشهای دکتر عظیمی در شرایط و تنگناهای اقتصادی را فراموش نخواهیم کرد.
مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به ظرفیتها و سامانههای موجود در موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، اظهار کرد: دکتر امیرمسعود شهرامنیا، فردی صاحبنظر در حوزه فرهنگ و کتاب است. امیدوارم این ظرفیتها با همکاری و حمایت دکتر جنتی، دکتر صالحی و اعضای هیات امنای جدید موسسه خانه کتاب با قوت بیشتری متبلور شود.
تلاش کردیم موسسه در جایگاه واقعی قرار بگیرد
در ادامه این نشست دکتر محمد عظیمی، مدیر عامل سابق موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران عنوان کرد: از خداوند شاکرم که دو سال توفیق حضور در نمایشگاههای فرهنگی داشته باشم. 23 پیش که به موسسه نمایشگاههای فرهنگی کشور وارد شدم، موسسه رها شده بود و هیات امنا و مدیرعاملی نداشت و کارها از این موسسه گرفته شده بود. ما باید تلاش میکردیم هویت موسسه را احیا کنیم. یکی از اهداف من همین بود که سند هویت این موسسه را ثبت کنم تا این موسسه بازیابی شود.
وی افزود: همچنین به لحاظ فیزیکی هم اینجا نتوانسته بود سندش را ثبت کند. 20 سال بود که موسسه جایی را خریده و سندش را ثبت نکرده بودند و ما توانستیم هویت فیزیکی و ساختاری آن را شکل دهیم. به نظرم مهمترین این اقدامات، بازیابی هویت معنوی این موسسه بود برای این کار نیازمند اصلاح ساختار بودیم و باید از مداخلهها جلوگیری کرده و به زیادهخواهیهای بیرون از موسسه پاسخ منفی دهیم و موسسه را به معنای واقعی در چارچوب ضوابط و قوانین حاکم اداره کنیم.
عظیمی با بیان این که این راه با کار سختی روبهرو بود و ما را با چالشهای جدی روبهرو کرد اما با عزم راسخ این کا را توانستیم انجام دهیم، گفت: به لحاظ ساختاری در داخل موسسه شیوهنامهها، آییننامهها را اصلاح کردیم تا این موسسه در جایگاه واقعیاش قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین توانستیم فعالیت این موسسه را در اجرای نمایشگاههای مد و لباس، قرآن، کتاب و نمایشگاههای دیجیتال وارد کنیم، گرچه قبل از آن همه این نمایشگاهها از این موسسه دریغ شده بودند.
مدیر عامل پیشین موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران یادآور شد: اکنون این موسسه قریب 9 میلیارد تومان طلب وصول بلاعوض از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. همچنین امسال توانستیم 50 نمایشگاه استانی برپا کرده و در 7 نمایشگاه بینالمللی حاضر شویم. به نظرم در این اتفاقات توانستیم دیپلماسی فرهنگی خوبی ایجاد کنیم.
حمایت از کتاب و رسانههای دیجیتال به عنوان اولویت اهداف این موسسه است
در بخش دیگر این نشست دکتر امیرمسعود شهرام نیا با بیان اینکه جا پای بزرگان گذاشتن برای من سخت است، عنوان کرد: این موسسه ظرفیتهای فراوانی دارد که هنوز گسترده نشده و قابل استفاده است. استعلام اخیر و پاسخ دکتر جنتی در اینباره افق جدید و گستردهای پیشروی این موسسه ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: تصورم این است که میشود رسالت این موسسه را از صرف اجرایی نمایشگاه کتاب توسعه داد و به سوی توسعه دیپلماسی فرهنگی گام برداریم. ما درحوزههای بینالمللی دیگر به دلیل آرمانهایمان فرصت حرف زدن نداریم اما در حوزه فرهنگ مثل کتاب و محصولات فرهنگی حرفهایی برای گفتن داریم.
این مدیر جدید با بیان اینکه به گمانم در استانها و شهرهای کوچک شبکه توزیع سراسری کتاب نداریم، گفت: این موسسه میتواند قدری از این نقیصه را برطرف کند و به بستر سازی حوزه فرهنگ کمک کند. امروز مقوله برپایی نمایشگاهها یکی از ابزارهای مهم و موثر در حوزه تجارت و فرهنگ است.
وی یادآور شد: وجه دیگر فعالیت موسسه نمایشگاهها، حمایت از بدنه نشر کشور است، امروز بازار نشر کشور در تلاطم بازار کاغذ است. با وجود غنای قابل قبول در محتوا و معنا در بدنه نشر کشور اما از نظر اقتصادی بدنه نشر آسیبدیده است. حمایت از کتاب و رسانههای دیجیتال به عنوان اولویت اهداف این موسسه است.
در پایان این مراسم، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این موسسه با نگاه بلندی شکل گرفت اما با موانعی چون ساختاری و مالی روبهرو بود. عظیمی در این مدت این مشکلات را به دوش کشید و به ویژه در سال جاری که تراکم نمایشگاههای استانی در ماههای اخیر بسیار زیاد بود.
وی ادامه داد: از هنگامی که وارد فضای معاونت فرهنگی شدم به دنبال تفحصات در حد مقدور بودم تا مشخص شود موسسه نمایشگاههای فرهنگی چیست و کجا بوده و باید به کجا برسد. این موسسه از لحاظ ساختاری مبهم بود که آیا به معاونت مربوط میشود یا خیر؟
این مقام مسوول توضیح داد: به دنبال گسترش کاری نبودم و نیستم اما به دنبال شفافسازی کاری هستم، شرعا، قانونا و اخلاقا بدانم و در قبال آن پاسخگو باشم. چندی پیش در گیر نمایشگاه کتاب بودیم و سوالاتی از دکتر جنتی داشتیم که منتهی به شفافیت این حوزه و فعالیت این موسسه شد.
وی ضمن قدردانی از تلاشهای عظیمی، امروز را یک نقطه عطف جدید برای این موسسه دانست و گفت: اکنون آرایش نیروها تغییر میکند البته به معنای نفی گذشته آن نیست. با تغییرات ساختاری و شرح وظایف به نظر میآید بتوان از نیروهای تازهنفسی استفاده کنیم. همچنین نگاه خصوصیسازی در عرصه فرهنگ باید جدی باشد و بخش خصوصی در فضای نمایشگاهی است.
وی افزود: هنر ما در کشف نیروهای خوب در عرصه نمایشگاههاست. نمایشگاههای استانی و خارجی نیاز به بازنگری دارند و باید به سرعت و دقت انجام شود. در حقیقت موسسه نمایشگاهها باید خانه ناشران باشد نه رقیب آنان. موسسه نمایشگاهها باید برندی در عرصههای بینالمللی و نیز در وزارتخانه، ایران و بخشهای خصوصی باشد. /
این آیین با تقدیر از دکتر عظیمی و ابلاغ حکم جدید به دکتر شهرامنیا پایان یافت.
نظر شما