یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
کتاب‌های اجتماعی و سیاسی که سال گذشته گوی سبقت را ربودند

جشنواره‌های فرهنگی متعددی در سال گذشته برگزار و آثاری به عنوان برگزیده و شایسته‌تقدیر انتخاب و معرفی ‌شد. ایبنا در این گزارش به معرفی آثار برگزیده سیاسی و اجتماعی در بیستمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی و دهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد می‌پردازد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ادامه گزارش کتاب‌های برگزیده حوزه علوم اجتماعی و سیاسی در سال 1392 که به معرفی کتاب‌های انتخاب‌شده در جشنواره‌های سي و يكمين دوره «كتاب سال جمهوري اسلامي ايران»، «پانزدهمین همایش کتاب‌ سال حوزه» و «جوایز کتاب‌ فصل» پرداخته شد، در این‌ گزارش به جوایز «بیستمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی» و «دهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد» اشاره می‌شود. 

د. بیستمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی 

در این دوره 406 اثر دانشجویی در قالب‌های تالیف و ترجمه در 20 شاخه علمی، به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد، 278 عنوان کتاب تالیفی و 128 عنوان نیز در قالب ترجمه ارایه شده بودند. پس از طی مراحل داوری، 15 کتاب به‌عنوان برگزیده و 26 اثر نیز شایسته‌تقدیر معرفی شدند. 

1. تحلیل کنوانسیون حقوق کودک 

«تحلیل کنوانسیون حقوق کودک (مقایسه دو نظام اسلام و غرب)»، عنوان کتابی است نوشته مشترک هاله حسینی اکبرنژاد و حوریه حسینی اکبرنژاد که از سوی شورای فرهنگی اجتماعی زنان به انتشار رسیده است. مولفان در این کتاب به بررسی تطبیقی و تفصیلی مفاد کنوانسیون حقوق کودک مشتمل بر اصول کلی، حقوق مدنی و سیاسی کودک، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وی و مسوولیت‌های والدین پرداخته و در هر موضوع به واکاوی دیدگاه اسلام پرداخته است. 

مولفان این کتاب، حوریه حسینی اکبرنژاد و هاله حسینی اکبرنژاد بر آن هستند تا اصول کلی کنوانسیون کودک را بر مبنای نظریه‌های تفسیری کمیته حقوق کودک و موازین اسلامی در این زمینه مورد نقد و بررسی قرار دهند. 

این کتاب به عنوان تنها کتاب «برگزیده تالیفی» در حوزه سیاسی و اجتماعی در بیستمین جشنواره کتاب سال دانشجویی انتخاب و معرفی شد.

2. فراشناخت درمانی برای اضطراب و افسردگی 

کتاب «فراشناخت درمانی برای اضطراب و افسردگی» اثر آدرین ولز با ترجمه مشترک مهدی اکبری، ابوالفضل مجیدی و زهرا اندوز که موضوع محوری آن توصیف جامع ماهیت فراشناخت و فرآیند درمان است. اندیشه محوری فراشناخت درمانی این است که عوامل فراشناختی در ایجاد سبک‌های فکری ناسودمندی که در اختلال‌های روان‌شناختی منجر به تداوم هیجان‌های منفی شوند، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. نگارنده در این اثر، تلاش کرده تا پیچیده‌ترین فرآیندهای آسیب‌شناسی و شناختی اختلال‌های هیجان و درمان آنها را ترسیم و تحلیل کند. 

کتاب «فراشناخت درمانی برای اضطراب و افسردگی» در شاخه «ترجمه» از سوی داوران به‌عنوان «برگزیده» اعلام شد. 

3. نظام حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل 

«نظام حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل» عنوان اثری است از اسماء سالاری که از سوی انتشارات خرسندی به چاپ رسیده است. این اثر با هدف بررسی اهمیت اقتصادی، سیاسی و استراتژیک جزیره در اسناد و معاهدات بین‌المللی در سه بخش به تشریح مبانی تعریف خشکی‌های موجود در دریا، مناطق دریایی جزایر و تاثیر جزایر در تحدید حدود مناطق دریایی پرداخته است.

مخاطبان کتاب حقوقی جزایر در حقوق بین‌الملل با مضامینی مانند جزیره، بیرون ماندن از آب هنگام مد، برآمدگی‌های جزری، آبسنگ‌های مرجانی، جغرافیای آبسنگ، آب‌های داخلی، منطقه مجاور، جزایر، تعریف صخره، سکونت بشری، در رویه دولت‌ها، کارهای کنفرانس تدوین حقوق بین‌‌الملل، معاهده فلات قاره، تحدید حدود فلات قاره بین انگلیس - فرانسه و اختلاف سرزمینی و تحدید حدود دریایی بین قطر ـ بحرین آشنا می‌شوند. 

4. بررسی بازتاب‌های انسداد احتمالی تنگه هرمز 

کتاب «بررسی بازتاب‌های انسداد احتمالی تنگه هرمز» تالیف دکتر محمدرضا حافظ‌نیا و میثم میرزایی‌تبار از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران منتشر شد. این کتاب که حاصل پژوهشی علمی و دانشگاهی است در هشت فصل «مفاهيم و اصطلاحات»، «تجربه تاريخي انسداد تنگه‌ها»، «محيط‌شناسي تنگه هرمز»، «وابستگي به تنگه هرمز»، «نقش استراتژيک تنگه هرمز»، «امکان سنجي انسداد تنگه هرمز»، «تبعات انسداد تنگه هرمز» و «نتيجه‌گيري» نوشته شده است. 

چهار فصل پایانی این کتاب که مهم‌ترین فصول این کتاب را تشکیل می‌دهند به موضوع‌هایی چون بررسی و تشریح موقعیت و نقش استراتژیک تنگه هرمز، واکاوی امکان‌سنجی انسداد تنگه هرمز از دو جنبه حقوقی و اجرایی، تبعات و بازتاب‌های انسداد احتمالی تنگه هرمز و پیشنهادهایی در زمینه چگونگی اتخاذ استراتژی درباره این تنگه ارایه می‌شود. 

این کتاب به عنوان کتاب «تقدیر شده» در شاخه «تالیف» معرفی و انتخاب شد.

5. شهر و كاركردهاي اجتماعي آن 

«شهر و كاركردهاي اجتماعي آن» عنوان کتابی است از ام‌البنين نكويي‌فرد که از سوی انتشارات کویر به چاپ رسیده است. موضوع اثر حاضر، بررسي ارتباط فضاي اجتماعي و فضاي شهري و اثبات روابط متقابل اين دو مقوله است. برنامه‌ريزي و مديريت شهري با رويکرد فرهنگي و اجتماعي و توسعه سطح روابط و مناسبات انساني، يکي از ضرورت‌هاي شهرنشيني است.
 
بر اين اساس مطالب کتاب حاضر، در 11 فصل تدوين شده و طي آن موضوع‌هایی چون شهر و عناصر آن، محله و عناصر آن، فضاي شهري و توسعه، توسعه اجتماعي، روابط اجتماعي در فضاي شهري ايران، سرمايه اجتماعي، رفاه اجتماعي و هويت، مورد بحث و بررسي قرار گرفته‌اند. نگارنده، از تئوري‌ها و نظريه‌های مختلف متخصصان در اين حوزه مطالعاتي سود جسته و تلاش کرده تا با رويکردي علمي و پژوهشي ارتباط ارگانيک فضاي اجتماعي و فضاي شهري را تبيين و تحليل کند. 

این کتاب به عنوان کتاب «تقدیر شده» در شاخه «تالیف» معرفی و انتخاب شد. 

6. غلبه بر کمال‌خواهی 

«غلبه بر کمال‌خواهی؛ راهنمای خودیاری با استفاده از روش‌های شناختی-‌رفتاری» اثر «رز شافران» و دیگران با ترجمه سارا كمالی و فروغ ادريسي از سوی نشر كتاب ارجمند کتاب «شایسته تقدیر» در «شاخه ترجمه» شد. در کتاب حاضر به معضل و مشکل کمال‌خواهی در افراد پرداخته شده و با رویکرد شناختی‌-‌رفتاری، راهکارهایی برای غلبه بر کمال‌خواهی در افرادی که دارای این معضل روانی هستند، پیشنهاد شده است. 

در این کتاب، به افراد کمال‌خواه پیشنهاد می‌شود تا افکار خود را تغییر دهند و از ملامت خویش جلوگیری کنند. 

7. درمان شناختی‌-‌‌‌رفتاری با زوج‌ها و خانواده‌ها 

کتاب «درمان شناختی‌-‌‌‌رفتاری با زوج‌ها و خانواده‌ها» اثر «فرانک داتیلیوبا» ترجمه نبی‌الله خواجه، پریناز سجادیان و فاطمه بهرامی از سوی انتشارات کتاب ارجمند منتشر شده است، این کتاب نیز در شاخه «ترجمه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» در حوزه اجتماعی و سیاسی معرفی شد. 

این کتاب مروری به روز از پیشرفت شناخت‌درمانی عملی برای زوج‌ها و خانواده‌ها ارایه می‌دهد. مولف بر چگونگی تاثیر خانواده در شکل‌گیری سیستم‌های اعتقادی تاکید داشته و راهکارهای عملی بازسازی طرح‌واره‌های ناکارآمد را ارایه می‌دهد.
 
این کتاب در 10 فصل و با عناوین فوت و فن‌های تغییر زوج‌ها و خانواده‌ها، مولف طرح‌واره در نظریه شناختی-رفتاری، نقش فرایندهای زیستی عصبی، روش‌های ارزیابی بالینی، تکنیک‌های شناختی-رفتاری، موضوع‌های خاص، ضمیمه‌هایی برای درمان شناختی-رفتاری و دام بازنشستگی نوشته شده است. 

ه. دهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد 

1. اختلال‌های یادگیری
 

کتاب «اختلال‌های یادگیری» تالیف «دانیل پی. هالاهان» و همکاران وی از سوی حمید علیزاده و سه تن از دیگر مترجمان به فارسی برگردانده شده و انتشارات ارسباران نیز آن‌را به چاپ رسانده است .این کتاب در دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد که در سال‌جاری برگزاری شد، عنوان کتاب «تقدیری» را به خود اختصاص داده است.

در این کتاب که در 15 بخش تالیف شده است اهتمام نویسنده به مبانی، ویژگی‌ها و تدریس موثر دیده می‌شود. وی به مفاهیم پایه در تدریس اشاره کرده است و در آن از درک ناتوانی در یادگیری، موضوع‌های بحث‌برانگیز در یادگیری و کارشناسان فعال در زمینه ناتوانی در یادگیری صحبت کرده است. 

2. افسردگی از الف تا ی 

«افسردگی از الف تا ی» اثر محمد کیاسالار از انتشارات شبقره، کتاب دیگری بود که در دهمین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد به عنوان کتاب «تقدیری» انتخاب شد.


کتاب حاضر، جلد نخست از مجموعه کتاب‌هاي «سين جيم» است که در آن به رايج‌ترين پرسش‌هاي مطرح درباره اختلال افسردگي پاسخ داده شده است. محتواي موضوعي اين پرسش‌ها شامل مواردي چون علل افسردگي بيش‌تر خانم‌ها نسبت به آقايان؛ غذاهاي ضدافسردگي و علل ايجاد افسردگي مي‌شود. همچنین در پانوشت هر صفحه از کتاب، برخي از مشاهير جهان معرفي شده‌اند که در برهه‌اي از زندگي خود دچار افسردگي بوده‌اند. ضمن آن‌که کتاب با تصاوير مرتبط با بحث مستند شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها