سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
تجلیل از نویسنده روسی با اهدای جایزه راینهولد اشنایدر

کلاوس تولایت نویسنده و ادیب فرایبورگی به عنوان برنده سال 2013 جایزه راینهولد اشنایدر آلمان معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، طبق اعلام هیات داوران تولایت این جایزه 15 هزار یورویی را به خاطر مجموع فعالیت های ادبی خود، دهم آوریل (21 فروردین 93) از دست دیتر زالومون شهردار کل فرایبورگ دریافت می کند.

تولایت متولد 1942 در شهر نستروف روسیه است. وی تحصیل کرده رشته های زبان و ادبیات آلمانی و انگلیسی در شهرهای کیل و فرایبورگ است و از سال 1969 تا 1972 همکار رادیو جنوب غربی آلمان بود. وی سپس در انستیتو جامعه شناسی دانشگاه آلبرت لودویگز فرایبورگ و دانشکده فیلم و تلویزیون آلمان واقع در برلین به تدریس پرداخت و تا زمان بازنشستگی اش بیش از 10 سال استاد رشته تئوری هنری در دانشکده هنرهای زیبای کالسروهه بود. او اکنون در به صورت ادواری در آلمان، آمریکا، سوییس و اتریش تدریس می کند. از جمله کتاب های منتشر شده از این نویسنده می توان به «فیلم های آلمان؛ گودار،هیچکاک،پازولینی،اندیشه سینمایی و خشونت» 2003، «دروازه جهان: فوتبال به عنوان مدل واقعیت» 2004، «زیگموند فروید محض.کتاب شعر» 2006 و مجموعه چهار جلدی «پوکونتاس» 1991 تا 2013 اشاره کرد.

هیات داوران به سرپرستی الریخ فن کرشباخ مسئول فرهنگی شهر، تولایت را به عنوان مرزنوردی مدرن و متفکر تحسین کرد که میان تجزیه و تحلیل روانشناختی، ادبیات، هنر، فرهنگ پاپ و سیاست در حرکت است.

همچنین لیزا کرنتسلر نویسنده آلمانی متولد 1983 در راونزبورگ به عنوان برنده جایزه حمایتی راینهولد اشنایدر به ارزش 6 هزار یورو برگزیده شد. او تحصیل کرده رشته هنرهای آزاد در دانشکده دولتی هنرهای تجسمی فرایبورگ است و در کنار نقاشی به صورت جدی به کار نویسندگی می پردازد. وی سال 2012 با رمان «صادرات ای» نخستین کتاب داستانی خود را منتشر کرد و نامزد جوایز کلاوس میشاییل کوهنه 2012 و راوریز 2013 شد.این نویسنده در تازه ترین دوره رقابت اینگبورگ باخمن اتریش جایزه «3 زات» را برد.

کرنتسلر در دومین رمانش با نام «بعدأ» داستان دوستی عجیب دختربچه ای را روایت می کند. این رمان در سال 2013 نامزد جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیک شد. هیات داوران با اعطای این جایزه از جسارت زبانی و روایی اصولی این نویسنده که در هر دو رمان او به شکلی منطقی به چشم می خورد و موجب متمایز شدن وی از هم نسلی هایش می شود، تجلیل می کند.

جایزه راینهولد اشنایدر جایزه ای فرهنگی متعلق به شهر فرایبورگ آم برایسگاو است که از سال 1960 هر دو سال یک بار به تناوب در رشته های ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی اعطا می شود. راینهولد اشنایدر نویسنده آلمانی از سال 1903 تا 1958 می زیست و زندگی و آثار ادبی او به شدت به شهر فرایبورگ مرتبط بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها