چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
تحلیل جمله‌ای فلسفی از داستایفسکی

کتاب چکیده مقالات دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه دین معاصر منتشر شد. تحلیل و صورت‌بندی منطقی گزاره «اگر خدا وجود نداشته باشد، هر کاری مجاز است» نوشته مهدی اخوان، یکی از مقالات این کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب مشتمل بر بیش از 50 چکیده مقاله درباره فلسفه دین معاصر است.

 «تحلیل و صورت‌بندی منطقی گزاره «اگر خدا وجود نداشته باشد، هر کاری مجاز است» نوشته مهدی اخوان یکی از مقالات این کتاب است. در این مقاله این جمله از داستایفسکی بررسی می‌شود، جمله‌ای که میان اخلاق و دین ملازمه را برقرار می‌سازد و انکار وجود خدا را به انکار اخلاق پیوند می‌زند.

بررسی نظریه تکامل از نگاه داوکینز، نوخاسته‌گرایی، فعل الهی و اختیار انسان، کثرت‌گرایی دینی در اندیشه عین‌القضات همدانی، فلسفه و دین از منظر ابن رشد، ایمان‌گرایی در اسلام و مسیحیت و علم دینی از حرف تا عمل، از جمله مقالات این کتاب هستند.

همچنین مقالات دیگری در این کتاب با عناوین برهان معنابخشی ایده خدا، نظریه عقلانیت نرم گزاره‌های دینی، خدا در تفسیر نوین دین، بررسی و نقد نظریه انگیزش الهی در اخلاق و حدوث بنا؛ بقای فض، مشاهده می‌شوند.

دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه دین معاصر 23 و 24 دی‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و حمیدرضا آیت‌اللهی، محمد سعیدی‌مهر، سیدحسن حسینی، قاسم پورحسن، محمد محمدرضایی، محسن جوادی، رضا اکبری و غلامرضا خدری، از اعضای اصلی شورای علمی دومین کنفرانس بین‌المللی فلسفه دین معاصر بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط