پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
معرفی کتاب در رسانه‌های ما کاربرد ندارد

قربانعلی تنگ‌شیر، نویسنده و فعال حوزه ارتباطات با انتقاد از فعالیت محدود رسانه‌ها در حوزه تبلیعات کتاب و کتابخوانی گفت: معرفی کتاب مسیری روشن برای ارزشمند شدن تبلیغات کشور است اما صدا و سیما در این زمینه همکاری لازم را نمی‌کند.

تنگ‌شیر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: برخی از رسانه‌ها می‌خواهند که ناشران حتما سه نسخه از کتاب‌های خود را برای آن‌ها ارسال کنند که البته بهای برخی از کتاب‌ها بسیار بالاست و برای ناشر این کار چندان اقتصادی نیست، به همین دلیل از انجام این کار منصرف می‌شوند و معتقدم می‌توان در این زمینه سخت‌گیری‌های زیادی انجام نداد.

وی ادامه داد: معرفی کتاب‌های تازه منتشر شده، مفید و کاربردی دیدگاهی بکر و نوین است که در رسانه‌های ما ضرورت دارد اما متاسفانه این نگاه جایی در رسانه‌ها ندارد و می‌توان گفت بیشتر کتاب‌ها سلیقه‌ای معرفی می‌شوند تا این‌که به کیفیت و محتوای آن توجه شود.

تنگ‌شیر با بیان این‌که مدیران رسانه‌ها باید در سطح کلان برای بهبود وضعیت تبلیغات کتاب در مجموعه خود برنامه‌ریزی انجام دهند، یادآور شد: ما اکنون در رسانه‌ها شاهد این نیستیم که هر روز یک ستون دایمی به حوزه کتاب اختصاص داده شود شاید در هفته یک صفحه به حوزه کتاب اختصاص دهند که این صفحه هم اغلب نیمی از آن تبلیغات تجاری را می‌پذیرد.

معرفی کتاب باید جایگاه والایی داشته باشد

به گفته وی، اگر چه توجه به اقتصاد در رسانه‌های ما ضروری است زیرا بقای آن‌ها اغلب به تبلیغات است اما مساله این‌جاست که اختصاص یک ستون ضرری ندارد بلکه فایده‌های بسیاری برای جامعه خواهد داشت، اکنون ما اخبار روز سینما، موسیقی و تئاتر را به صورت روزانه در نشریه‌ها مطالعه می‌کنیم اگر چه اخباری هم در حوزه کتاب منتشر می‌شوند ولی معرفی کتاب جایگاه والاتری دارد، زیرا کتاب و ویژگی‌های آن در اختیار مخاطب گذاشته می‌شود.

تنگ‌شیر در ادامه با ارایه راهکاری در این زمینه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی حوزه کتاب و رسانه است می‌تواند وارد عمل شود و برای ترغیب و تشویق ناشران به ارسال کتاب، همچنین رسانه‌ها برای معرفی آثار مناسب راهکارهای تشویقی و حمایتی پیش‌بینی کنند و با این اقدام فرهنگی موجب ارتقای سطح فرهنگ در جامعه و علاقه‌مند کردن بیشتر افراد به کتابخوانی باشد.

وی همچنین به فعالیت خبرگزاری کتاب ایران و نشریاتی مانند کتاب ماه و کتاب هفته اشاره کرد و افزود: این رسانه و نشریات به خوبی توانسته‌اند فعالیت کنند اما می‌توانند بهتر هم باشند و در بحث معرفی کتاب علاوه بر درج اطلاعات آثار زمینه معرفی مباحث جالب کتاب را برای مخاطبان فراهم کنند. 

رسانه‌ها به دنبال آگهی‌های تجاری هستند

تنگ‌شیر یادآور شد: در رسانه‌هایی مثل تلویزیون و رادیو نیز که کارکرد تجاری دارند و اغلب به دنبال آگهی هستند و فعالیت‌های اقتصادی را ترجیح می‌دهند نیز می‌توان از زیرنویس‌ استفاده کرد و اطلاعات کتاب‌ها را به همراه نام ناشر و شماره تهیه کتاب درج کرد تا مخاطبان دسترسی بهتری به کتاب‌ها داشته باشند.

وی تاکید کرد: روزنامه‌های ما هر چه در زمینه تبلیغات کتاب فعالیت کنند، خوب، کاربردی و اثرگذار است و شاید در کوتاه مدت شاهد اثرات آن نباشیم اما قطعا در میان مدت و بلندمدت تاثیر دارد.

قربانعلی‌تنگ‌شیر، کارشناس تغذیه صنایع غذایی از دانشگاه شهید بهشتی تهران و کارشناس ارشد علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. وی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی، مدیر انتشارات گانتور، روزنامه‌نگار، سردبیر مجله کارگزار روابط عمومی و عضو ستاد اجرایی برگزاری جشنواره نشریات روابط عمومی است. از وی تاکنون کتاب‌های «روابط عمومي در كلاس جهاني: آثار، رويدادها و مطالب منتخب روابط عمومي در سال 1389 و 2010»، «تبلیغات در روابط عمومی»، «از روابط عمومی چه می‌دانید» و «پوستر» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها