مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معتقد است که هر زمان فهم جامعه نسبت به مساله غیبت تغییر کرد و امام غایب را ناظر بر جامعه و اوضاع جهان دانستیم، میتوانیم ادعا کنیم که اهمیت روز نهم ربیعالاول را درک کردهایم و میگوید: «این روز طلیعه حاکمیت صالحان و مستضعفان بر جهان است. »
محقق، نویسنده و پژوهشگر حوزه مهدویت عنوان کرد: ولایت حضرت مهدی(عج) ناظر به تمامی شئون زندگی فعلی افراد جامعه است و مشروعیت حکومت و هدایتگری حضرت حجت(عج) را شامل میشود و اعمال ما به واسطه ایشان مورد قبول واقع میشود.
حجتالاسلام والمسلمین کارگر عنوان کرد: آغاز ولایت حضرت مهدی(عج) نویدبخش آینده مطلوب برای افراد جامعه است. بنابر این نگاه، چند مؤلفه اساسی به دست میآید که این مؤلفهها منجر به رشد و پویایی جامعه با نیروی فوقالعاده امامت و ولایت میشود.
وی افزود: نکته نخست در پذیرش ولایت حضرت مهدی(عج) «اطمینان به آینده» است. آغاز ولایت حضرت مهدی(عج) اطمینان ما را به آینده روشن و مطمئن بالا میبرد و خیال هر انسانی را از داشتن آیندهای مطلوب آسوده میکند. نکته دوم «علم به آینده» است. ولایت آخرین پیشوای شیعیان جهان توجه ما را به آینده بیشتر میکند چرا که آینده انسان با ولات حضرت مهدی(عج) پیوندی اساسی خورده است، به گونهای که همگان معتقدند آغاز ولایت حضرت مهدی(عج) نویدبخش پایان ظلم و ستمها است و تنها با ولایت حضرت حجت(عج) میتوان آینده را شناخت.
حجتالاسلام والمسلمین کارگر از «حتمیت آینده» با عنوان سومین مؤلفه پذیرش مهدویت نام برد و گفت: حتمیت آینده به این معنا است که آینده روشن همواره با ظهور منجی قطعیت دارد و ولایت مهدی(عج) خط بطلانی بر دیدگاههای خیالی درباره این موضوع است و ظهور منجی، حقیقیترین مسالهای است که رخ خواهد داد.
وی افزود: با ولایت مهدی(عج) آینده برای ما مبهم و تیره نخواهد بود، بلکه آیندهای زیبا و دوست داشتنی است که آرامش و آسایش به همراه خواهد داشت. ما از چنین تعریفی با عنوان «مطلوبیت آینده» یاد میکنیم.
این آیندهپژوه ادامه داد: نکته آخر و مهمترین مؤلفه «مدیریت آینده» است، به این معنا که در آینده صالحان و منتظران ظهور حضرت مهدی(عج) بر جامعه مدیریت خواهند داشت و ولایت این امام بزرگوار بر این نوع نگاه تاکید ویژهای دارد.
مدير گروه آيندهپژوهی و عضو هيات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: شرط پیروزی پیروان حضرت مهدی(عج) همراهی و پیروی از حضرت ولیعصر(عج) است، چرا که با رهبری این امام بزرگوار میتوان آینده را تحت سلطه درآورد.
این محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان اینکه توجه به آینده و آیندهپژوهی مساله جدیدی است، گفت: آیندهنگاران و آیندهپژوهان تلاش میکنند تا از ظرفیتها و سرمایههای آینده استفاده کنند و با پیوند دادن مهدویت به آینده اعتقاد به مهدویت را در جامعه نهادیه کنند.
نویسنده کتاب «مهدویت پیش از ظهور» گفت: کمتوجهی به مناسبت مهمی مانند نهم ربیعالاول که سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) است، نتیجه غافل بودن از آینده است و این نکته را تایید میکند که متاسفانه از عمق و ژرفای ولایت حضرت مهدی(عج) آگاهی نداریم و این امام بزرگوار را «غایبِ غایب» میدانیم، در حالیکه فهم ما نسبت به غیبت امام عصر(عج) باید تغییر کند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: آغاز ولایت حضرت مهدی(عج) مهمترین برهه حیاتی بشر است. بشر در طول سالها منتظر حیات، ظهور و تحقق ولایت حضرت مهدی(عج) بوده است. با توجه به اینکه دوران انتظار فرج و ولایت حضرت حجت(عج) در زمان حیات ما است باید قدر این زمان را بدانیم و تحت ولایت حضرت حجت(عج) تمام مشکلات جامعه را حل کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که مطالعه چه کتابهایی را برای شناخت مساله غیبت پیشنهاد میکنید، اظهار کرد: کتابهای «مهدویت پیش از ظهور» و «مهدویت دوران ظهور» به قلم خودم، «موعود موجود» اثر آیتالله جوادی آملی، «ولادت تا ظهور امام مهدی(عج)» اثر آیتالله قزوینی، از جمله کتابهایی هستند که میتوانند در زمینه شناختبخشی از معارف مهدویت راهگشا باشند.
نظر شما