به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فریبا کیا در خصوص دهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد اظهار کرد: در فصل هفتم سند تحول بنيادين آموزش و پرورش یکی از راهکارهای اجرایی بحث تنوع در محیط یادگیری، تنوع بخشی به منابع آموزشی و تربیتی در محیط های رسمی و غیر رسمی عنوان شده است.
وی افزود: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بهعنوان متولی تولید محتوای كتاب های آموزشی است. بخشي از كار اين سازمان نيز توليد كتابهای درسي است. اين سازمان همچنین در زمينه نظارت بر محتوای ساير موارد آموزشي غير از كتابهاي درسي فعال است؛ به این معنی که هر منبع آموزشي و تربیتی که میخواهد وارد مدارس شود و مورد استفاده دانشآموزان قرار گیرد، باید از منظر محتوایی مورد تایید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشي باشد و با استانداردهاي آن مطابقت كند.
کیا گفت: طرح ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی که هدف آن استاندارد کردن منابع آموزشی و تربیتی است که از سوی ناشران بخش خصوصی و غیر دولتی تولید میشوند، حمایت مادی و معنوی از ناشران و پدید آورندگانی که کتابهای آموزشی متناسب با برنامه ریزی را منتشر می کنند، دنبال می کند.
وی ادامه داد: طرح ساماندهی که در بالاترین مرجع قانونگذاری آموزش و پرورش یعنی شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است، معروف به مصوبه 828 شورا عالی آموزش و پرورش است و بر اساس این مصوبه، تبلیغ ،ترویج و توزیع هرگونه منبع آموزشی و تربیتی در واحدهای آموزشی سراسر کشور فقط از طریق منابع استاندارد که سازمان پژوهش تعیین می کند، مجاز خواهد بود؛ یعنی ترویج، تبلیغ و توزیع منابع غيراستاندارد و غيرمرتبط با برنامه درسي در مدارس ممنوع است.
دبیر علمی جشنواره کتابهای آموزشی رشد اضافه کرد: سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي برای اینکه بتواند ناشران غیر دولتی را ترغیب به انتشار کتابهای مناسب کند و از طرفی بهترین کتابها معرفی شوند؛ به برگزاری جشنواره کتابهای آموزشی رشد اقدام میکند. بر اين اساس، تمامی ناشران بخش غیر دولتی و دولتی که کتاب آموزشی تولید میکنند، کتابهای خود را برای این دبیرخانه که در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی مستقر است، ارسال میکنند، مناسبترین کتابها بعد از بررسی به عنوان کتاب برگزیده معرفی و تجلیل میشود.
کیا درباره کیفیت بخشی به جشنواره گفت: برای کیفیت بخشی به دهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد کمیته علمی متشکل از مولفان و افراد پیشکسوت در امر داوری و تالیف، بهعنوان اعضای کمیته علمی جشنواره انتخاب شدند. اين افراد فرآیند جشنواره را مورد بررسی دقیق قرار میدهند و حتی رزومههای سر گروههای داوری را نيز بررسی میکنند و بر اساس آن بهترین و علمیترین داورها را انتخاب میکنند.
کیا درباره هدف اصلی تاثیرگذاری جشنواره گفت: کتابهایی که برگزیده ميشود در انتهای کتابهای درسی تبلیغ می شوند و با توجه به شمارگان میلیونی کتابهای درسی آنها را برای استفاده دانش آموزان معرفي كنيم. همچنین زمانی که کتابی برگزیده میشود و از طريق رسانههاي مختلف در مورد آن اطلاعرساني صورت ميگيرد یا در اختتامیه جشنواره معرفی میشود، میتواند مخاطبان خودش را جذب کند.
کیا درباره استقبال ناشران از جشنواره بیان کرد: بيش از 650 ناشر در اين جشنواره مشارکت داشتند. مزاياي شرکت در این جشنواره برای آن ها كتابهاي مناسب ناشران بخش خصوصی، از طريق كتابنامه به مدارس سراسر كشور اطلاع رساني ميشود و اين يك تبليغ بدون هزينه براي ناشران خواهد بود كه كتابشان معرفي شود.
دبیر علمی جشنواره کتاب های آموزشی رشد درباره تفاوت جشنواره امسال با سالهای گذشته گفت: امسال کتابهای همه دورههای آموزشی شامل پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی حرفهای و کارودانش و حتی کتابهای آموزش و پرورش کودکان استثنایی همزمان در یک دوره وارد رقابت شدند.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
نظر شما