به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر داوریاردکانی در این مراسم که با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علیاکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی از استادان و دانشجویان رشتههای روانشناسی همراه بود، با بیان این مطلب افزود: اینجا مجلس مرحوم کاردان است و من سالها روزی چند ساعت با او هماتاق بودم و گاهی با هم صحبت میکردیم اما در مجموع ایشان بسیار شیرینسخن و مجلسآرا بودند و من از همصحبتی با ایشان لذت میبردم.
وی ادامه داد: مردم بیهوده کسی را بزرگ نمیکنند و اگر از سال 87 تاکنون برای استاد کاردان مجلس برگزار شده و خیابان و دانشکده به نامش نامگذاری شده، همه به دلیل استعداد وی بوده است که از یزد به تهران آمد، بورسیه گرفت و به سوییس رفت.
داوریاردکانی با بیان اینکه زبان چیز عجیبی است، یادآور شد: انسان خود زبان است و این زبان است که باقی میماند. استاد کاردان سالها در ایران نبود اما در همان سوییس هم که مقیم بود، اصالت زبان را حفظ کرد و با زبان فارسی محشور بود.
به گفته وی، استاد کاردان در حوزه تعلیم و تربیت فعال بود و در کنار آن همه علوم چون جامعهشناسی، فرهنگ و روانشناسی را میدانست و ژان پیاژه که استاد او بود نه تنها در روانشناسی کودک بلکه در فرهنگ و فلسفه و علوم اجتماعی هم متخصص بود.
در ادامه این برنامه، رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز در سخنانی با اشاره به رشد استادان بزرگ حوزه تعلیم و تربیت در این دانشکده، گفت: امیدواریم این نشست علمی پایهگذار روندی باشد که در طول سالهای مختلف رسالههای دکتری و پایاننامههای دانشجو به نام مرحوم کاردان ارزیابی و بررسی شوند و سیر صعودی پیدا کنند.
دکتر هادی بهرامیاحسان افزود: در جایگاه ارزشها و باورهای ما ایرانیان، هیچ کالایی گرانسنگتر و پراهمیتتر از علم نیست و خداوند زمینه انتقال علم بیانتهای خود را از طریق پیامبرانش به بشر فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه این مراسم برای گرامیداشت علم و عالم است، اظهار کرد: مرحوم کاردان و استاد داوری اردکانی جایگاه ویژهای در علم و دانش کشور داشتند و ضروری است که از زحمات آنها قدردانی شود.
سپس مجید صفارنیا، دبیر جایزه علمی دکتر کاردان نیز گفت: در تحقیقی که چند سال پیش درباره مولفههای مهم سلامت اجتماعی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که سطح پایین کرامت متخصصان در ایران یکی از مشکلات موجود در این حوزه است و امیدواریم با برگزاری مراسمهایی از این دست این مشکلات حل شود.
وی ادامه داد: نمونه مراسم بزرگداشت و قدردانی در کشور ما کم است و ما برای اینکه به افزایش سطح کرامت فعالان و متخصصان کمک کنیم این جایزه را برگزار میکنیم.
صفارنیا با اشاره به ارسال 17 پایاننامه و رساله دکترای علوم تربیتی و روانشناسی به دبیرخانه جایزه علمی دکتر کاردان، گفت: این آثار همگی بدون نام و با پوشیده شدن جلد رسالهها به دست داوران سپرده شد تا بدون هر اسم و مشخصهای آثار بررسی شوند.
به گفته وی، در بررسی این آثار عواملی مانند نوآوری، سطح ویرایش متن، استفاده از منابع داخلی و خارجی، نتیجهگیری و کاربردی بودن موضوع در داوری این آثار دخیل بودند و در نهایت چهار رساله برتر انتخاب شدند.
در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و تندیس جایزه دکتر کاردان از چهار رساله دکترای برتر نیز تجلیل شد.
رتبه نخست این جایزه را دکتر مسعود کبیری برای رساله دکترای «کاربرد سنجش شناختی تشخیصی به منظور تعیین مهارتهای کسب شده علوم تجربی در دانشآموزان پایه تحصیلی هشتم در ایران بر اساس دادههای تیمز 2011» کسب کرد.
رتبه دوم و سوم را نیز دکتر عذرا شالباف برای رساله دکترای «مطالعه و تحلیل مبنای انسانشناسی و ارزشناسی آموزش از راه دور» و دکتر زهره رافضی برای رساله دکترای «طراح مدل پیشبینی رفتارهای شهروندی سازمانی و اتلافهای اجتماعی بر مبنای عوامل تشخیصی، انگیزشی و موقعیت» به دست آوردند.
همچنین رتبه چهارم این جایزه نیز به دکتر اکبر فرجیارمکی برای رساله دکترای «ارایه الگویی برای افزایش بهرهوری پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاهها با مطالعه موردی دانشگاه شهید بهشتی» اختصاص یافت.
چهارمین جایزه علمی استاد علیمحمد کاردان دوشنبه 16 دی در سالن کوثر دانشگاه روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
نظر شما