سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۳
گلریزان‌هایی که زندانی را آزاد می‌کند و کتاب را دربند!

جشن‌های گلریزان کانون اصلاح و تربیت فرصتی است برای ارتباط با خیران و اهدای کتاب به کتابخانه عمومی این کانون است اما بیشتر افراد مایلند به صورت نقدی مساعدت فرهنگی کنند.

رضا بياتي، كتابدار كتابخانه كانون اصلاح و تربيت استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره سابقه تشكيل اين كتابخانه عنوان كرد: سابقه تشكيل كتابخانه كانون اصلاح و تربيت استان تهران به سال‌ها پيش بازمي‌گردد. اين كانون 16 سال پيش كتابخانه كوچكي داشت كه از سوي مددجويان اداره مي‌شد و منابع بسيار كمي داشت.

وي با بيان اين‌‌كه اكنون 16 سال است كتابدار كتابخانه كانون اصلاح و تربيت استان تهران هستم، گفت: در دوران خدمت دو سال کتابدار بودم، با شورای کتاب کودک هم همکاری مي‌كردم . پيش از اين در کتابخانه مركزي پارک شهر 30 سال مشغول خدمت بودم و سال 77 به این کتابخانه آمدم.

كتابدار كتابخانه كانون اصلاح و تربيت استان تهران گفت: بعد از ورودم به اين كتابخانه ابتدا منابع مورد نياز مددجويان را تهيه و آثار غير ضروري را خارج كردم. اكنون از تمام موضوعات كتاب داريم و افراد بر اساس سن، سواد، تحصيلات و موضوعات پيشنهادي، كتاب مورد نياز خود را تهيه مي‌كنند.

وي عنوان كرد: بر اساس امضاي تفاهمنامه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور  با سازمان زندان‌ها، اكنون  اين كتابخانه به صورت مشاركتي اداره مي‌شود و منابع به صورت ماهيانه براي ما ارسال مي‌شود.

بیاتی با اشاره به این‌که این کتابخانه از ساعت هشت صبح تا 16 به مددجویان خدمات ارایه می‌کند، گفت: این کتابخانه شش هزار جلد کتاب دارد و مددجویان این کانون بیشتر کتاب‌هایی در حوزه داستان، شعر و رمان را مطالعه می‌کنند. 

وي درباره بودجه تامين منابع اين كتابخانه گفت: بودجه سازمان زندان‌ها براي خريد كتاب مستقيم به ما ابلاغ نمي‌شود و هرسال ميزان بودجه تغيير مي‌كند. اين بودجه مستقيم براي ما ارسال نمي‌شود تا اقدام به خريد كتاب كنيم. 

بياتي افزود: منابع اين كتابخانه ابتدا زير نظر اداره كل زندان‌هاي استان تهران ارسال مي‌شد كه به صورت منظم و هميشگي نبود اما با امضاي تفاهمنامه با نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور اين منابع به صورت منظم فرستاده مي‌شود زيرا نهاد به دليل ارتباط با ناشران آثار مناسبي را  تهيه مي‌كند.

كتابدار كتابخانه كانون اصلاح و تربيت استان تهران گفت: اين كتابخانه  به شيوه مخزن باز اداره مي‌شود. پيش از اين كتابخانه به شيوه مخزن بسته اداره مي‌شد كه كتابدار نظم بيشتري در اين روش دارد اما ديديم اين روش، سرانه مطالعه و ميزان استقبال مددجويان از كتاب را كاهش داد. 

بياتي درباره اين شيوه اداره كتابخانه گفـت: مددجويان اين كانون به دليل ارتكاب جرم و شرايط بد خانوادگي؛ شناختي از كتاب ندارند و ارايه ليست كتاب‌ها به صورت بانك كتابشناسي الكترونيكي و كاغذي فقط براي كتابخانه‌هاي دانشگاهي و افراد با سطح تحصيلات بالا كاربرد دارد.

وي درباره تشويق مددجوياني كه بيشترين كتاب را مي‌خوانند، اظهار كرد: مددجوياني كه بيشترين استفاده را از كتابخانه مي‌كنند به عنوان كتابخوان برتر معرفي و براي آن ها تقاضاي مرخصي مي‌شود و در صورت موافقت نشدن با مرخصي آن‌ها اين مددجويان با حمايت‌هاي مالي و اهداي كتاب تشويق مي‌شوند.

كتابدار كتابخانه كانون اصلاح و تربيت استان تهران درباره مطالعه كتاب‌هاي درسي از سوي مددجويان گفت: آموزش رسمي و تحصيلي از محيط كانون و كتابخانه جداست زيرا محل آموزش و كتابخانه آن براي استفاده مددجويان مجزاست. اكنون تا مقطع ديپلم مددجويان مي‌توانند تحصيلات خود را ادامه دهند. 

بياتي با اشاره به وجود 100 مددجوي پسر در كانون اصلاح و تربيت استان تهران عنوان كرد: سرانه مطالعه در زندان‌ها با وجود فعاليت كتابخانه‌ها به دليل ميزان سواد پايين مددجويان بسيار پايين است. ميانگين سواد اين زندانيان زير 18 سال، دوم راهنمايي و پايين تر است.
وي افزود: اين افراد بسيار با كتاب بيگانه هستند و آمار سرانه مطالعه
به طور طبيعي در زندان‌ها پايين است و نمي‌توان توقع داشت با وجود كتابخانه، اين سرانه به سرعت افزايش پيدا كند. 

جشن‌هاي گلريزان فرصتي براي اهداي كتاب به كانون اصلاح و تربيت است 

بياتي با اشاره به مراسم گلريزان در ماه مبارك رمضان در كانون اصلاح و تربيت گفت: اين مراسم فرصتي است براي ارتباط با خيران و اهداي كتاب، اما بيشتر اين افراد مايلند كمك‌هاي مالي را به صورت نقدي اهدا كنند و دريافت كتاب، ارتباط با ناشران را بر عهده مسوولان بگذارند. 

حضور روزنامه‌نگار و طنزپرداز ايراني در كانون اصلاح و تربيت 
بياتي عنوان كرد: كلاس‌هايي با حضور نويسندگان طنز از جمله فرهاد حسن زاده و همسرش زهرا برقاني در اين كانون برگزار مي‌شود كه با استقبال خوبي روبه‌رو است و زهرا برقاني خود يكي از خيران بزرگ اين كانون است.

وي درباره وجود منابع الكترونيكي در اين كتابخانه گفت: اكنون يكسال است با مسوولان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور وارد مذاكره شديم اما به دليل فراهم نشدن زيرساخت‌ها و بودجه،هنوز اين منابع وارد كتابخانه نشده است.

كتابدار كتابخانه كانون اصلاح و تربيت استان تهران درباره محدوديت ورود كتاب به اين كتابخانه گفت: كتاب‌هاي ارسال شده به كتابخانه كه شامل آثار اهدايي و منابع ماهيانه ازسوي نهاد كتابخانه‌ها و همچنين اداره كل فرهنگي امور زندان‌هاست بعد از بررسي و بازنگري كتابدار،  وارد كتابخانه يا بخش‌هاي مديريتي ديگر مي‌شود. 

کتابخانه ای که از هنرپیشه،کاریکاتوریست و نویسنده بیرون آمدند
وی اظهار كرد: یکی از بازیگران سریال مهر مادری که سال‌ها پیش در کانون اصلاح و تربیت استان تهران بود بعد از کشف استعدادش از سوی کمال تبریزی سال 76 برای بازی در سریال مهر مادری دعوت شد. 
 
بیاتی عنوان کرد: كاريكاتوريستي كه به صورت حرفه‌اي فعاليت مي‌كرد از نمونه استعدادهايي بود كه از طريق اين كتابخانه معرفي شد.مورد ديگري از اين استعداد‌ها، فردي بود كه استعداد نويسندگي خوبي داشت و بعد از آزاد شدن سفارش وي را به ناشران كرديم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها