به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، منیره عزیزی، نکته مثبت جشنواره امسال را، شركت همه مقاطع تحصيلي در جشنواره عنوان کرد و گفت: داوری امسال بهتر از دورههای پیشین جشنواره بود، زیرا در سالهای قبل تعداد زیادی کتاب در بخش رقابتی جشنواره حضور داشتند که همه آنها باید مورد بررسی و ارزیابی قرار میگرفتند، اما امسال رقابت میان کتابهای آموزشی معرفي شده در كتابنامههاي رشد، نظم بهتری به کار دادهاست.
وی رشد سطح کیفی کتابهای آموزشی را قابل قبول دانست و اظهار کرد: مهمترین نکته در داوری آثار، داشتن خصوصیات متناسب با شرایط دانشآموزان است. اینکه کتاب دارای ساختار خوبی بوده، منابع در آن ذکر شده باشد و ویراستاری خاصی در کتاب وجود داشته باشد از دیگر مواردی است که در ارزیابی مورد توجه قرار میگیرد.
عزیزی بیان کرد: ساختار یک کتاب آموزشی باید جذابیت داشته باشد و بتواند مخاطب را جذب کند، همچنین باید متن و گفتار کتابها روان و گويا باشد و مطالب نیز به صورت پیوسته ارایه شود. در این میان، ممکن است برخی کتابها از لحاظ محتوایی و کیفی در سطح خوبی باشند، اما به دلیل نبود پیوستگی در ارایه مطالب، مخاطب را سردرگم کرده و دانشآموزان را راضی نکند.
معاون آموزشی مدرسه کم توانان ذهنی، برگزاری این جشنواره را در روند آموزشی مدارس بسیار مهم خواند و گفت: بر اساس فهرست اعلام شده از کتابهای آموزشي مورد استفاده برای دانشآموزان استثنایی، داوری اولیه آثار انجام شده و تاییدهای لازم برای کتابها اعلام شدهاست.
سرگروه داوري حوزه آموزش و پرورش استثنايي جشنواره كتابهاي آموزشي رشد نحوه داوری آثار ارسالی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: ممکن است کتابهای حاضر در بخش رقابتی جشنواره لزوما از کتابهای آموزشی جدید نباشند، اما اتفاق مهم این است که کیفیت آثار برای گروه داوران اهمیت ویژهای دارد. خصوصاً اینکه با انتخاب درست کتابهای برگزیده در بخش کودکان استثنایی، مشخص میشود که چه کتابهایی با چه ويژگيهايي، مناسب دانشآموزان استثنایی است.
سهشنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
نظر شما