یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۴
اولویت های رویکرد هیات خرید کتاب از نگاه  مخاطبان «ایبنا»

در نظرسنجی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره رویکرد‌های هیات خرید کتاب، در میان پنج گزینه اعلام شده، گزینه توجه این اعضا به نیاز‌های فرهنگی کشور بیشترین درصد آرا را کسب کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بر اساس تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  نخستین بار اسامی هیات خرید کتاب از سوی این وزارتخانه معرفی شد. این کمیته با ترکیب مشخص و افراد خبره و آشنا به کتاب در فرآیندی گروهی، به انتخاب کتاب‌هایی می پردازند که باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شوند. این کمیته بر اساس اعتبارات موجود، از ناشران خصوصی و عمومی کتاب خریداری می‌کند.

به همین دلیل، خبرگزاری کتاب ایران برای شناخت نیازهای ناشران در رویکرد به هیات خرید کتاب، در صفحه اصلی سایت خود نظر سنجی را با محوریت «کدام رویکرد را برای هیات خرید کتاب توصیه می کنید؟» انجام داد. نتایج اين نظرسنجي که به مدت یک هفته از روز (23تا 30 آذرماه) براي اعلام نظر در دسترس بازديدکنندگان سايت قرار گرفته بود، به شرح زير است:
1- رویکرد عدالت محور در قبال همه ناشران               25%
2- حمایت از کتاب‌های فاخر و ارزشمند                           16%
3- تشویق ناشران و نویسندگان پرتلاش                   11%
4-توجه به نیازهای فرهنگی کشور                          29%
5- تمرکز بر کتاب‌های دارای مخاطب بیشتر                      19%

بر اساس این نظرسنجی، رویکرد «توجه به نیاز‌های فرهنگی کشور» با رای 29 درصد شركت كنندگان، رتبه نخست، «رویکرد عدالت محور در قبال همه ناشران» با کسب 25 درصد از کل آرا جایگاه دوم و «تمرکز بر کتاب‌های دارای مخاطب بیشتر» با 19 درصد در رتبه سوم جای گرفتند.

همچنین گزینه های «حمایت از کتاب‌های فاخر و ارزشمند» با 16 درصد و «تشویق ناشران و نویسندگان پرتلاش» با 11 درصد، جایگاه‌های چهارم و پنجم این نظرسنجی را به خود اختصاص دادند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن قدرداني و سپاس از احساس مسووليت کاربران سايت نسبت به اوضاع فرهنگی و چاپ و نشر کشور در زمینه مشارکت  در این اقدام فرهنگی اعلام می کند گرچه این نتایج بيانگر يک جامعه آماري نسبتاً وسيع و در برگيرنده سلايق مختلف است که طبيعتاً در جاي خود مي‌تواند مورد تحليل و بررسي قرار گيرد، اما مدعي اعلام نظر از همه اهالی فرهنگ و هنر نيست.با این‌همه می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های کلان هیات موردنظر، لحاظ‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط