جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
طیب: ارتباط ایبنا با اهل قلم، حرفه‌ای است

علیرضا طیب، مترجم آثار سیاسی که از همراهان قدیمی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) است در هشتمین سالگرد این خبرگزاری گفت: ابتکار این رسانه در نحوه برقراری تماس با اهل قلم است که آن را از ویژگی‌های بارز ایبنا و نشانه حرفه‌ای عمل کردن کارکنان آن می‌دانم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، 24 آبان‌ماه سالگرد تولد ایبناست، به همین مناسبت می‌خواهیم در گفت‌وگو با علیرضا طیب، مترجم کتاب‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و از همراهان دیرین این رسانه، مروری بر کارکردهای تخصصی این رسانه داشته باشیم.

ـ ایبنا تا چه حد در معرفی شما به عنوان یک مترجم به جامعه نقش داشته است؟


آشنایی من با ایبنا از طریق نشریه کتاب هفته بود، در واقع این رسانه بود که مرا پیدا کرد و دست اندرکاران آن با من تماس گرفتند و از آن زمان نیز هر از چندگاهی در تماس تلفنی جویای کارهای تازه منتشر شده و در دست انتشار من می‌شوند. ابتکار این رسانه در برقراری تماس با اهل قلم است که آن را می‌توان نشانه حرفه‌ای عمل کردن کارکنان ایبنا دانست.

ـ ایبنا به عنوان یک رسانه تخصصی تا چه حد در راستای اهداف خود موفق بوده است؟

خوشبختانه هرکس که به خبرگزاری ایبنا مراجعه کرده باشد، تصدیق خواهد کرد که از این طریق در جریان تازه‌ترین اخبار و تازه‌های بخش عمده‌ای از حوزه کتاب قرار می‌گیرد. این اخبار اعم از گزارش آثار تازه منتشر شده، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب و جشنواره‌های مختلف مرتبط با این حوزه‌اند که معمولا به‌خوبی تنظیم شده‌اند و در حد قابل قبولی نیاز دوستداران کتاب را برطرف می‌سازند. البته در مواردی هم کاستی‌هایی در نحوه تنظیم خبر مشاهده می‌شود که بیشتر در موارد دریافت تلفنی خبر پیش می‌آید.

ـ نقاط قوت و ضعف این رسانه را در چه چیزهایی می‌دانید و چه توصیه‌هایی دارید؟

به برخی از نقاط قوت اشاره کردم و از آنجا که شخصا بازخورد منفی را بیشتر از بازخورد مثبت مفید می‌دانم به چند توصیه اشاره می‌کنم. نخست آن‌که جست‌وجو در سایت ایبنا بر اساس کلیدواژه در برخی موارد جست‌وجوگر را به مقصود خود نمی‌رساند. این امر می‌تواند ناشی از نقص نرم‌افزاری یا طراحی سایت باشد.

همچنین مواقعی در هنگام دریافت تلفنی اخبار اشتباهات رخ می‌دهد که به دلیل نبود امکان بازنگری مصاحبه شونده است. این اشتباه گاهی محتوای خبر به‌گونه دیگری منتقل می‌کند، اگر امکان هماهنگی متن نهایی با مصاحبه شونده فراهم باشد، وقوع چنین اشتباهاتی به شدت کاهش می‌یابد.
 
همچنین پیشنهاد می‌کنم برای پرمحتواتر شدن مصاحبه‌ها، پرسش‌هایی برای مصاحبه شونده ایمیل شود تا او با تامل بیشتری پاسخ‌هایش را تنظیم و در تماس بعدی ایبنا آن‌ها را عنوان کند. این کار جلو بداهه گویی‌های ملال‌آور مصاحبه شونده را که سودی برای مخاطبان ایبنا ندارد، می‌گیرد.

در پایان ضمن عرض خسته نباشید به تمامی دست اندر کاران این خبرگزاری آرزوی موفقیت روز افزون برای همگی دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها