جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
پتر هانتکه برنده جایزه «آین اشپیلر» 2013 شد

پتر هانتکه، نویسنده نامدار اتریشی برنده جایزه آین اشپیلر در سال 2013 شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، هانتکه از سوی شورای اسلوونی زبان های ایالت کرنتن و انجمن فرهنگی مسیحیان به دلیل تلاش هایی که برای ادبیات در این ایالت انجام داده شایسته کسب این جایزه شناخته شد. او از طریق فعالیت های خود به شکل قابل ملاحظه ای به این ادبیات اعتبار بخشیده است و با اهدای این جایزه از هانتکه برای تعهدات نویسندگی اش که در راستای حقوق این اقلیت قومی به انجام رسانده نیز تجلیل می شود.

پتر هانتکه متولد 6 دسامبر 1942 در گریفین است. او چهار سال نخست زندگی اش را در آلمان شرقی گذراند. وی پس از اتمام دبیرستان در مدرسه مذهبی کاتولیک‌ها، در دانشگاه گراتس در رشته حقوق تحصیل کرد و پس از آن به ادبیات روی آورد و با آثار نویسندگانی چون داستایوفسکی، ماکسیم گورکی، توماس وولف و ویلیام فاکنر آشنا شد. او با آفرینش آثاری نو و نامتعارف و تغییر نشانه‌ها و روابط بین شخصیت‌ها در نمایشنامه‌هایی چون «دشنام به تماشاچی» و «کاسپار»، شیوه‌های بدیعی به کار گرفت و به تجربه‌گرایی دست زد. هانتکه در آثار بعدی خود از شیوه‌های نوآورانه درهم شکستن مرزهای زمان و بازگشت به اصل خویش و به کاربستن اشیا و رویدادهای عادی برای تصویر اسطوره‌های نهان در دل آن ها سود جسته است. «ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی»، «داستان کودکان»، «بر فراز دهکده‌ها»، «پیمودن دریاچه کنستانس»، «نامه کوتاه، وداع طولانی» و «ماجراهای مداد» از دیگر آثار اوست.

با اهدای جایزه آین اشپیلر از سال 1988 تا کنون از شخصیت های عمومی و علمی برای درک و تعهدشان از مشکلات گروه اسلوونیایی زبان های ایالت کرنتن قدردانی می شود. برندگان این جایزه به خاطر زحماتشان برای همکاری عمیق و تنگاتنگ میان کرنتن و اسلوونیایی ها کم نظیرند.

مراسم اهدای این جایزه 6 نوامبر (15 آبان) ساعت 19 در شهر کلاگنفورت برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها