بهرام عفراوی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: وجود لوگوتایپهای ایرانی در یک مجموعه و قرار گرفتن آنها به ترتیب حروف الفبای فارسی از مواردی است که کتاب را کاربردی و قابل استفاده در دانشگاهها و در فضاهای کاری کرده است، به شکلی که به سادگی میتوان با ملاحظه لوگوتایپهای ارایه شده، ایدهیابی کرد و کار جدیدی انجام داد.
وی ادامه داد: اسامی طراحان گرافیک به ترتیب حروف الفبای فارسی در انتهای کتاب آمده است، بنابراین، خوانندگان کتاب میتوانند از لوگوتایپهای طراحی شده از سوی هر طراح نیز آگاهی یابند و کارفرمایان میتوانند طراح گرافیک خود را برای ارایه سفارش طراحی انتخاب کنند.
به گفته مدیرعامل موسسه آموزشی «عفراوی»، از آن جا که ارایه جلدهای بعدی کتاب به شکل پیوسته در حال انجام است، طراحان گرافیک پس از انتشار نخستین جلد شروع به ارسال بیش از پیش لوگوتایپهای خود کردند، بهاین ترتیب از میان لوگوتایپهای ارسالی پس از دو سال یکهزار 508 اثر در مراحل مختلف از سوی داوران انتخاب و برای جلد دوم در نظر گرفته شد.
مدیرمسوول انتشارات «دایره چهاررنگ» ادامه داد: داوری این دوره از کتاب لوگوتایپهای ایرانی را استادان لادن رضایی، ایرج میرزا علیخانی و داریوش مختاری به عهده داشتند.
عفراوی که مدیریت و برنامهریزی کتاب را نیز به عهده داشت، با اشاره به زمان رونمایی این کتاب گفت: براساس تصمیمگیریهای انجام شده فراخوان لوگوتایپهای ایرانی در طول سال با سختگیریها و ارایه معیارهای جدید همچنان جاری است و همزمان با نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، کتاب سال لوگوتایپهای ایرانی مربوط به آن سال منتشر خواهد شد.
وی در پایان صحبتهای خود اظهار کرد: جلد دوم کتاب لوگوتایپهای ایرانی به همت گروه پژوهشی عفراوی و نشر دایره چهار رنگ با همکاری نشر کتاب آبان به زودی منتشر خواهد شد. کتاب لوگوتایپهای ایرانی با نگرش کاربردی به ارایه لوگوتایپهای طراحان گرافیک ایران میپردازد و این کتاب نخستین کتاب در این زمینه است که با دقت خاصی به ارایه لوگوتایپهای ایرانی به ترتیب حروف الفبا پرداخته است.
از زمان ارایه جلد نخست کتاب لوگوتایپهای ایرانی دو سال میگذرد، این کتاب در مدت زمان کوتاهی تبدیل به کتاب مرجع برای دانشجویان گرافیک و چاپ شده و به سرعت به چاپ بعدی رسیده است.
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
نظر شما