شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
دلايل درج تلاوت قرآن و دعاها در آمار سرانه مطالعه

لفته منصوري، مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان خوزستان گفت: در سلسله پژوهش‌هاي شوراي فرهنگ عمومي و همچنين در آمارهاي جهاني تلاوت كتاب‌هاي مقدس، قرآن و دعاها جزو سرانه مطالعه محسوب مي شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خوزستان لفته منصوري گفت: براساس نتايج موج دوم پژوهش كه با همين تعداد جمعيت نمونه آماري و با شرايط  برابر در اسفند ماه 1388 انجام شده است، سرانه تلاوت روزانه قرآن مجيد و ادعيه در استان خوزستان هشت دقيقه و 19 ثانیه بوده است. همچنين نتايج موج سوم پژوهش در ارديبهشت ماه سال 1389 از افزايش سرانه به 15 دقیقه و 50 ثانیه حكايت مي‌كند و نتايج موج چهارم در ارديبهشت ماه سال 91 به 18 دقیقه و 34 ثانیه رسيده است. 

وي با اشاره به سخن پيامبر اكرم (ص) كه مي‌فرمايد: «هر كس قرآن بخواند، گويى به مرتبه پيامبرى رسيده است، جز آن كه بر او وحى نمى‌شود!»عنوان کرد: روند رو به رشد تلاوت قرآن مجيد و دعاها طي سه موج بررسي اين شاخص در استان خوزستان بيانگر شكوفايي معنوي در استان خوزستان است.

منصوري افزود: قرائت قرآن مجيد و كتاب‌هاي دعا چون مفاتيح الجنان، صحيفه سجاديه به زبان عربي یا از طریق  ترجمه فارسي به این دليل ‌كه اين متون ديني در قالب كتاب در دسترس انسان‌ها هستند و براساس روايات متواتر از اهل بيت عصمت و طهارت (ع) موجب آگاهي بخشي، معرفت افزايي و سعادت آفريني انسان مي شوند، جزیي از سرانه مطالعه است.

منصوري با رد نظريه برخي افراد كه مي گويند: «از آنجا كه برخي از مسلمان قرآن را براي عبادت و كسب ثواب مي خوانند و نه افزايش معرفت و پژوهش! و لذا اين نوع تلاوت‌ها نبايد جزو سرانه مطالعه محسوب شوند!» گفت: بر اساس آيه چهارم از سوره مباركه مزمل « وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا » قرآن را بايد به صورت «ترتيل» تلاوت كرد، يعنى شمرده و توام با تفكر! بنابراين آداب تلاوت لفظي يا ظاهري و باطني يا معنوي قرآن مجيد ما را به تفكر و تأمل در آيات الهي فرا مي خواند. 

وی افزود: تأمل در آداب باطني و معنوي ترتيل بر اساس آموزه هاي اهل بيت عصمت و طهارت(ع) كه شامل توجه به معانى و نظم و چينش آيات، تانى و تدبر در آيات، خود را مخاطب قرآن ديدن، كاوش در آيات بوده و  اين نوع مطالعه كاوشگرانه، معرفت افزا و ژرف نگر خواهد بود. در جایي كه خداوند متعال شيوه خواندن قرآن را «ترتيل» و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) بار معنايي ترتيل را در اين حد از ژرفاي معرفتي و معنوي توصيف مي كنند! جايي براي طرح اين موضوع كه گونه اي قرائت غير معرفتي وجود دارد، نمي‌ماند. بنابراين در سلسله پژوهش‌هاي شوراي فرهنگ عمومي تلاوت قرآن و دعاها طي سوال مستقل سنجيده شده و جزو سرانه مطالعه لحاظ شده است.

منصوري بيان كرد: در آمارهاي جهاني خواندن كتاب‌هاي مقدس جزو سرانه مطالعه محسوب مي شود. به عنوان مثال در پژوهش «سنجش هارمونيك گذران وقت اروپاييان» راهنماي 2008 ميلادي؛ مطالعه انجيل و تورات در سرانه مطالعه كتاب و جزو فعاليت‌هاي فرهنگي روزانه اروپاييان مورد بررسي و سنجش قرار گرفته و نتايج آن به اين نشاني منتشر شده است: Harmonised European Time Use Surveys, 2008 guidelines, EuroStat.com بنابراين سنجش تلاوت قرآن و دعاها و محاسبه آن جزو سرانه تجميعي مطالعه؛ يك كار علمي و در عين حال رایج جهاني است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط