سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
تشکیل اتحادیه کتابخانه‌های پارلمانی و ملی در سطح کشور‌های جنبش عدم تعهد

محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت استاد عبدالحسین حائری، رییس پیشین این کتابخانه گفت: قرار است پیشنهاد تشکیل اتحادیه کتابخانه‌های پارلمانی و ملی در سطح کشور‌های جنبش عدم تعهد در سفر رییس جمهوری به نیویورک مطرح شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همایش بزرگداشت «استاد عبدالحسین حائری» نسخه‌شناس معاصر  که 20 سال رئیس کتابخانه مجلس بود، صبح امروز (26 شهریورماه) با 40 دقیقه تاخیر با حضور اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه ‌های عمومی کشور، محمد رجبی رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سید محمود دعائی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات و رایزنان فرهنگی کشور‌هایی مانند ونزوئلا، بولیوی، پاکستان و همچنین رييسان پیشین کتابخانه مجلس در تالار شهید مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رجبی رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: اولویت و شعارم از زمانی که عهده‌دار کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی شدم، توسعه روابط بین‌المللی این کتابخانه بود و رييسان پیشین از جمله حجت‌الاسلام محمدعلی ابهری و استاد حائری گام‌های بزرگی برای بین‌المللی شدن کتابخانه برداشته اند.

وی با بیان این‌که کوشش همه رييسان سابق کتابخانه‌های مجلس شورای اسلامی دست به دست هم داد تا امروز شاهد بالندگی این کتابخانه باشیم، عنوان کرد: کتابخانه مجلس باید به سرعت به سمت بین‌المللی شدن پیش برود. امری که از دوره‌های گذشته آغاز شده و قرار است در این دوره سرعت بگیرد.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور در اجلاس کتابخانه‌های پارلمانی جهان در حاشیه کنفرانس ایفلا که امسال در سنگاپور برگزار شد، گفت: این کتابخانه در اجلاس کتابخانه‌های پارلمانی جهان در ایفلا عضو شد و در حاشیه این مراسم با کتابخانه‌های پارلمانی جهان به موافقت‌های اصولی در زمینه همکاری و تعامل بیشتر دست پیدا کرد.

رجبی با پیشنهاد تشکیل اتحادیه کتابخانه‌های کشورهای اسلامی در کنفرانس ایفلا اظهار کرد: کشورهای عضو عدم تعهد می‌توانند در سطح کتابخانه‌های پارلمانی و کتابخانه‌های ملی، اتحادیه مستقلی را تشکیل دهند و حتی می‌توان از دل این اتحادیه‌ها، اتحادیه کتابخانه‌ کشورهای اسلامی را تشکیل داد که این طرح از سوی کتابخانه مجلس تقدیم ريیس جمهوري شده و قرار است در مجمع جهانی سازمان ملل در نیویورک در میان کشورهای عدم تعهد مطرح شود.

وی با اشاره به حضور سازنده کتابخانه مجلس در سطح اجلاس روسای کتابخانه‌‌های پارلمانی جهان در سنگاپور گفت: بعد از کتابخانه کنگره آمریکا و کتابخانه دایت مجلس ژاپن که هر دو به عنوان کتابخانه‌های ملی این دو کشور شناخته می‌شوند کتابخانه، موزه و مرکز اسناد شورای اسلامی به عنوان کتابخانه پارلمانی ایران براساس گفته‌های مطرح شده در این اجلاس در رتبه سوم قرار دارد.

رجبی درباره دلیل این انتخاب و قرار گرفتن کتابخانه مجلس در رتبه سوم کتابخانه‌های پارلمانی جهان اظهار کرد: دلیل این انتخاب، گنجینه عظیم نسخه‌های خطی این کتابخانه است، فعالیت‌های پژوهشی گسترده و انتشار فصلنامه‌ها و امکاناتی که در این کتابخانه موجود است.

وی با بیان این‌که ابهری از نخستین کسانی بود که برای مطرح شدن کتابخانه مجلس در سطح بین‌المللی گام‌های سازنده‌ای برداشته است عنوان کرد: احمد جلالی، حجت‌الاسلام رسول جعفریان و دیگر افرادی که سکاندار این کتابخانه بودند، هرکدام تلاش کردند جایگاه این کتابخانه را در سطح بین‌المللی ترمیم کنند.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشتازی کتابخانه ملی به عنوان یکی از کتابخانه‌های مادر و مرکزی کشور گفت: همان‌طور که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از طرح پذیرش نسخه‌های خطی به صورت امانت خبر داده و اعلام کرده بود افرادی که دارای نسخه‌های خطی در آرشیو‌های شخصی هستند می‌توانند این نسخه‌ها را به صورت امانت در اختیار این کتابخانه قرار دهند، این کتابخانه نیز آمادگی خود را برای دریافت این نسخه‌ها به صورت امانی اعلام می‌کند.

رجبی با بیان این‌که براساس این طرح در کتابخانه ملی نسخه‌های خطی به صورت امانی دریافت می‌شوند و تنها باید تصویر دیجیتالی این نسخه‌های خطی در اختیار این سازمان قرار بگیرد تا محققان و پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند، اظهار کرد: کتابخانه مجلس نیز آمادگی دارد نسخه‌های خطی موروثی افراد را برای حفاظت، مرمت رایگان و نگهداری تحویل بگیرد و در صورت تقاضای افراد، این نسخه‌های خطی بازگردانده می‌شوند.

محمد حیدری، دبیر اجرایی همایش تجلیل از عبدالحسین حائری در این مراسم به ذکر گزارشی از برگزاری این همایش پرداخت و گفت: همایش بزرگداشت عبدالحسین حائری به پاس بیش از شش دهه تلاش و کوشش وي در عرصه فهرست‌نویسی و به شکرانه حضور وی در کتابخانه مجلس برگزار شد.

وی با بیان این‌که 60 سال از عمر این نسخه‌شناس برجسته، صرف فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی و سامان دادن آنها شد، گفت: نگاه دقیق به تاریخ علم که براساس نظریه جهانی وی كه «فهرست‌های نسخه‌های خطی» به علم روز فهرست‌نگاری شده‌اند نشان از چیره‌دستی این شخصیت در عرصه علم نسخه‌های خطی دارد.

حیدری عنوان کرد: این شخصیت برجسته 14 سال از عمر با برکت خود را صرف زبان و ادبیات فارسی کرد، به طوری که در موسسه لغت‌نامه دهخدا بر چاپ چندین جلد از این لغت‌نامه نظارت داشت. 
این همایش در طول 40 روز گذشته از طریق تعامل و مکاتبات به مراکز مختلف فرهنگی محقق شد.

نشان‌هایی که به مراسم همایش نرسیدند
مدیرکل روابط‌ عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امکان اعطای دو نشان عالی فرهنگ و هنر و ادب فارسی به این شخصیت برجسته در این همایش فراهم نشد، گفت: با طی شدن مراحل اداری، این دو نشان در روزهای آينده به وی اعطا خواهد شد. 

لازم به ذكر است که کتاب «نامه حائری» با محتوای مجموعه مقالات ارایه شده از سوی شاگردان و دوستداران وی كه توسط عبدالحسين طالعي تنظیم شده، به همراه کتابچه کتابشناسی استاد حائری از سوی کتابخانه مجلس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط