ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و.../
علیرغم اعتقاد حزبالله به جهانشمولی اسلام و برداشت آن از امت اسلامی، در گفتمان سیاسی اخیر آن، اشارات ناسیونالیستی عربی شایع است. این اشارات تا حدودی محصول پراگماتیک شدن کلی آن است و اقدامی دقیق برای کسب مشروعیت مردمی در جهان عرب عمدتاً سنی مذهب محسوب میشود. حزب کوشیده است مشروعیت مزبور را از این راه که خود را جنبش عربی متمایزی معرفی میکند، کسب کند، یعنی خود را مقاومت اسلامی، لبنانی و «پان عربیستی» میخواند، (82) که برای «آرمان کل اعراب و مسلمانان» میجنگد و نه فقط برای شیعیان. (83)
به هر حال، عربی شدن حزبالله به همان اندازه که نتیجه تلاش حزب برای ایجاد «جبهه متحد عربی» (84) برای مقابله با نقشههای اسراییل در منطقه بود، (85) محصول گرایش حزب به گسترش پایگاه مردمیاش در جهان عرب هم بود. با آنکه قبول ناسیونالیسم عربی برای وصول به چنین هدفی، مغایر با موضع حزب، که شکست اعراب از اسراییل را به مقدم داشتن هویت ملیشان نسبت میدهد، به نظر میرسد، اما این ناسازگاری را میتوان با دو تحول در تفکر سیاسی حزب توضیح داد.
صفحه 118/ حزبالله: سیاست و مذهب/ دکتر امل سعدغریب/ ترجمه دکتر محمدعلی قاسمی/ انتشارات خرسندی/ چاپ یکم/ سال 1392/ 355 صفحه/ 12000 تومان
نظر شما