شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
مدیریت گردشگری و وجهه ملی در جمهوری اسلامی ایران

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و.../

هویت فرهنگی و ارتباطات میان‌فرهنگی 

از میان مولفه‌های بی‌شمار فرهنگی‌ای که می‌توانند بر رفتار ارتباطی موثر باشند سماور و پورتر سه مولفه‌‌ی فرهنگی زیر را دارای قابلیت بیشتری برای تأثیر بر موقعیت‌های مختلف ارتباطات میان‌فرهنگی و چگونگی تعامل مردمی با پیش‌زمینه‌های متفاوت با هم می‌دانند: «ادراک، فرآیندهای کلامی، و فرآیندهای غیرکلامی» (سماور و پورتر، 2003: 11). توجه این پژوهش به وجهه به مثابه یک تصویر ذهنی و تعاریفی که از این واژه ارائه شده، نشان می‌دهد که از میان سه مولفه‌ی موردنظر سماور و پورتر، «مولفه‌ی ادراک» می‌تواند کمک شایانی به پیوند ارتباطات میان فرهنگی و وجهه نماید. اما خود این مولفه به عنوان حلقه‌ی اتصال فرهنگ و رفتارهای ارتباطی موثر بر آن، از سه عامل اصلی اجتماعی ـ فرهنگی تأثیر می‌پذیرد: «ارزش فرهنگی، جهانبینی (دین)، و نهادهای اجتماعی نظیر خانواده و حکومت» (سماور و پورتر، 2003: 11). 
صفحه 76/ مدیریت گردشگری و وجهه ملی در جمهوری اسلامی ایران/ دکتر نادر جعفری هفتخوانی/ انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)/ چاپ یکم/ سال1391/ 308 صفحه/ 9000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها