به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، علی اصغر فانی صبح امروز در نشست خبری این وزارتخانه اظهار کرد: در مباحث مدیریتی گام اول برای حل مساله، شناخت آن است و در همین راستا از شروع کارم در سرپرستی این وزارتخانه مجموعه جلساتی را با کارشناسان و مدیران بخشهای مختلف برای شناخت مسایلی که آموزش و پرورش کشور با آن دست به گریبان است، داشتهام.
وی ادامه داد: از آنجایی که آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است، تصمیمات این سازمان بر تک تک خانوادهها تاثیر میگذارد و بنابراین این عرصه جایی نیست که بتوان در آن با شتابزدگی و بدون نظر کارشناسانه و تحقیق عواقب یک اقدام، دست به عمل زد.
فانی درباره طرح 3-3-6 اظهار کرد: برنامههایی از قبیل طرح 3-3-6 بخشی از سند تحول نظام آموزشی است که از سال گذشته اجرا شده است. این طرح با وجود نقاط قوت که داشته از قیبل افزایش طول آموزش فنی وحرفهای و حل مشکل مقطع پیش دانشگاهی، برخی مشکلاتی را با خود به همراه داشته و در حال حاضر توقف آن امکان پذیر نیست و رفع مشکلات اجرایی آن است که مد نظر قرار گرفته است.
وی درباره انتقادات وارده به این طرح گفت: این طرح از سال ششم آغاز شده در حالی که باید کار از پایه اول ابتدایی شروع میشد. سال ششم مبتنی بر دوره پنج ساله بود و به همین دلیل مشکلاتی در تالیف کتابهای این پایه تحصیلی ایجاد شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با برشمردن بایدهایی که در مدیریت کلان آموزش و پروش راهنمای عمل قرار بگیرد، بیان کرد: وقار، طمانینه و مدیریت علمی، پرهیز از حرکات جنجالی و رسانهای، اتخاذ تصمیمات پخته و عاری از نقص، وارد نکردن فشار اقتصادی و روانی به خانوادهها، تاکید بر نقش کلیدی معلمان در فرآیند تعلیم وتربیت و تربیت زیرساختهای سرمایه انسانی باید راهنمای عمل مدیران این بخش قرار بگیرد.
توسعه کمی و کیفی کتابخانهها و پژوهشسراهای دانشآموزی
فانی در سخنان خود بر توسعه کمی و کیفی کتابخانههای مدارس و پژوهشسراهای دانشآموزی تاکید کرد و گفت: کتابخانهها و پژوهشسراها مکانهایی است که دانشمندان آینده در آن تربیت میشوند و با روشهای نوآوری، خلاقیت، اختراع و اکتشاف آشنا میشوند.
وی ادامه داد: آموزههای قرآنی و فهم قرآن کریم، اقامه نماز در مدارس، تقویت سازمان دانشآموزی، تقویت بسیج دانشآموزی نیز از تاکیدات ما در برنامههای این وزارتخانه است.
فانی در پاسخ به سوال ایبنا درباره آموزش معلمانی که مدرس کتابهای جدیدالتالیف هستند، گفت: در سال تحصیلی 93-92 در دو پایه سوم و هفتم کتابهای جدیدالتالیف داشتیم و کلاسهای بازآموزی این کتابها برای همه معلمان این مقاطع در حال برگزار است.
وی درباره وضعیت کتابداران مدارس نیز پاسخ داد: سازماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، طرحی است که مجلس شورای اسلامی برای یک سال و نیم آینده در نظر گرفته است و ما سعی داریم با مطالعات کارشناسانه تصمیمات صحیح را در اینباره اتخاذ کنیم.
وی درباره تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه گفت: پنجشنبهها در سال تحصیلی 93-92 همچنان تعطیل است اما تیمی برای فعال کردن مدارس در راستای برنامههای پرورشی و فوق برنامه تشکیل میشود تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
فانی درباره برنامه هوشمندسازی مدارس کشور اظهار کرد: مطالعات تطبیقی من نشان میدهد که هوشمندسازی سختافزاری مدارس دنیا با شکست مواجه شده و بنابراین هوشمندسازی نرم افزاری و آموزش معلمان برای کسب مهارت و دانش لازم مد نظر است. توصیه من این است که به جای مدارس هوشمند، کلاس هوشمند داشته باشیم تا این مهارت در میان معلمان ایجاد شود.
سهشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
نظر شما