شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
صنعت چاپ ابزاری برای معرفی ارزش‌های ایرانی اسلامی است

احمد علمشاهی، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش جشنواره در معرفی صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ نقش مهمی در ارتقای سایر حوزه‌ها به‌ویژه فرهنگ و هنر دارد و می‌تواند ابزاری برای معرفی ارزش‌های ایرانی اسلامی به دنیا باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره صنعت چاپ، علمشاهی با بیان اهمیت جشنواره چاپ گفت: برگزاری جشنواره صنعت چاپ به ارتقای صنعت چاپ کمک کرده و این صنعت به جامعه معرفی خواهد شد. 

مدیرکل دفتر امور چاپ با اشاره به نقش پیشکسوتان ادامه داد: ارج نهادن به خدمات فعالان صنعت چاپ کشور و تجلیل از پیشکسوتان و خادمان این حوزه از اهداف جشنواره ملی صنعت چاپ است. 

به گفته وی، ایجاد رقابت سالم و سازنده برای ارتقای کیفیت محصولات چاپی کشور، گسترش و تعمیق ارتباطات ملی و بین‌المللی صنعت چاپ، شناسایی و معرفی قابلیت‌های صنعت چاپ کشور و تقویت آن از دیگر اهداف جشنواره ملی صنعت چاپ است. 

علمشاهی همچنین ایجاد فضای نشاط، اتحاد و همدلی میان فعالان صنعت چاپ را از اهداف جشنواره دانست و افزود: با برگزاری چنین برنامه‌هایی صنعت چاپ را به جامعه معرفی خواهیم کرد و بخشی از مشکلات این صنعت بیان خواهد شد.

تمرکززدایی جشنواره از تهران یک اتفاق مثبت است
محمود مهدی‌زاده، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران مازندران با اشاره به نقش استان‌ها در پیشرفت صنعت چاپ گفت: برگزاری جشنواره صنعت چاپ در استان‌های سراسر کشور یک اتفاق مثبت است که می‌تواند نتایج بسیار خوبی را برای این صنعت به ارمغان آورد.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران مازندران ادامه داد: از آن‌جایی که در دوره‌های گذشته تمرکز جشنواره در پایتخت بوده است، اهالی صنعت چاپ در شهرستان‌ها آن را تاثیرگذار نمی‌دیدند اما امسال قرار است این رویداد در سایر استان‌ها برگزار شود و امیدوارم نتیجه مثبت این تمرکززدایی را شاهد باشیم.

وی درباره دغدغه‌های اهالی صنعت چاپ، گفت: دخالت افراد واسطه میان سفارش‌دهندگان و چاپخانه‌ها یکی از مهمترین مشکلات شهرستان‌هاست زیرا مراکزی چون کانون‌های تبلیغاتی سفارش کار را از تولیدکننده دریافت می‌کنند و به دلیل کم تجربگی و عدم آشنایی با زیر و بم‌های این صنعت، کاری بدون کیفیت به چاپخانه سفارش می‌دهند، در نتیجه این اتفاق، کار نهایی نظر مشتری را جلب نمی‌کند و در این میان تنها واسطه سود خود را می‌برد، سفارش دهنده ناراضی است و چاپخانه‌دار نیز اعتبار خود را به دلیل ناآشنایی واسطه از دست می‌دهد.

این چاپخانه‌دار از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست برای رفع مشکل واسطه‌ها، جلسات مشترکی میان کانون‌های تبلیغاتی و همچنین چاپخانه‌داران برگزار شود تا در نهایت علاوه بر ارتقای کیفیت کارهای چاپی، چاپخانه‌داران نیز متضرر نشوند.

وی همچنین درباره ارایه تسهیلات به واحدهای چاپ و نشر سراسر کشور اظهار کرد: این تسهیلات برای آغاز، گام مثبتی است اما به شرط آن که واحدها برای دریافت اين تسهیلات با مشکلات مواجه نشوند.

مهدی‌زاده معتقد است تسهیلات سرمایه در گردش به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی چاپخانه‌داران را رفع کند اما در هر صورت یک اقدام مثبت و ارزشمند است.

مدیرکل دفتر امور چاپ ادامه داد: صنعت چاپ باید به دلیل ارتباط با تمامی حوزه‌ها (سیاست، اقتصاد و فرهنگ) در تراز اول اهمیت قرار گیرد اما مغفول واقع شده و جشنواره می‌تواند یکی از راه‌های خروج از این غفلت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط