یکی از زیرساختهایی که میتواند ضامن موفقیت اقتصادی و فناوری شرکتها به خصوص شرکتهای دانشبنیان در عصر داناییمحوری باشد، توجه به حقوق مالکیت فکری است. در این راستا کتاب «راهنمای مالکیت فکری برای کسب و کارهای تجاری» با تاکید بر شرکتهای دانشبنیان منتشر شد.-
شرکتها با بهرهگیری از نظام حقوقی مالکیت فکری، قادر خواهند بود تا چتر حقوقی کارآمدی برای فرایند خلق ایده تا صادرات فناوری و تجاریسازی خودفراهم آورند. به اعتقاد گردآورندگان این کتاب غالب داشتههای شرکتهای دانشبنیان از جنس داراییهای فکری است و «مدیریت و حفاظت حقوقی از داراییهای فکری» امری اجتنابناپذیر خواهد بود.
در بخشی از این کتاب نوشته شده است:«آگاهی نداشتن از مباحث حقوق مالکیت فکری برای شرکتهای دانشبنیان یک تهدید جدی و آگاهی از آنها به عنوان یک فرصت بزرگ خواهد بود.»
خوانندگان در فصل اول، با اهميت و ضرورت مالکیت فكری در تقويت و توسعه كسب و كارهای تجاری آشنا میشوند. فصل دوم کتاب به نقش مالکیت فكری در بازاريابی، تامين مالی و صادرات محصولات دانشبنيان میپردازد.
در فصل سوم به موضوع مهم و اساسی شناسايی و حفاظت از دارايیهای فكری شركتهای دانشبنيان پرداخته شده است و در نهایت دو فصل پایانی، به موضوع مديريت و بهره برداری تجاری از دارايیهای فكری خلق شده و حمايتهای قضايی از مالکیت فكری و شيوههای حل و فصل اختلافات توجه دارد.
کتاب «راهنمای مالکیت فکری برای کسب و کارهای تجاری» با رویکردی به شرکتهای دانشبنیان در 140 صفحه و از سوی موسسه داراییهای فکری و فناوری مدرس به قیمت 35هزار ریال منتشر شده است.
نظر شما