کتاب «اقتصاد بانكداري» با هدف پاسخ به نياز دانشجويان رشته مديريت بانكداري از سوي انتشارات آريانا به بازار نشر عرضه شد.-
نويسندگان در مقدمه كتاب با طرح اين موضوع كه بازار نشر شاهد آثار متعددي در حوزه بانكداري است مخاطبان اصلي «اقتصاد بانكداري» را به دانشجويان رشته مديريت بانكداري محدود كردهاند. نويسندگان اين كتاب معتقدند: «كتابهاي موجود بانكداري عموما حول موضوع مديريت بانكها و به طور خاص مديريت ترازنامه نوشته شدهاند وكتابهايي كه بانكداري را در چارچوب رفتارهاي اقتصادي تحليل كند به ندرت يافت ميشود.»
مولفان تلاش دارند تا مخاطب با مطالعه اين كتاب، رفتار بانكها را درك و با بهرهگيري از ابزارهاي پايه اقتصادي، روندهاي كلاني را كه در بانكداري داخلي و بينالمللي جاري است تحليل كنند.
كتاب، روندهاي عمومي موجود و نقش بازار سرمايه، به طور عام و بانكها به طور خاص در فرآيند واسطهگري مالي را مرور ميكند. همچنين اشكال مختلف عمليات بانكي و نظريههاي بانكداري را پوشش ميدهد و دربردارنده مباحثي چون سهميهبندي اعتبارات، مديريت ريسك و ساختار بانكها است و در نهايت رابطه ميان بانكها و سياستهاي كلان را شرح داده است.
نويسندگان، سالهاي دهه پنجاه ميلادي به اين سو را دوران تغييرات گسترده در عرصه بانكداري ميدانند كه موجب رقابت گسترده در بين بانكداران شده است.
علي سرزعيم در مقام مترجم، كتاب را داراي ويژگيهاي زير ميداند: «نخست آنكه تحليلهاي بانكداري را بر پايه مفاهيم بانكداري بيان ميكند. دوم آنكه كتاب به زبان ساده و آموزشي نوشته شده است و دقيقا براي تدريس آماده است و سوم آنكه برخي از مفاهيم ارايه شده در اين كتاب در ديگر كتابهاي فارسي موجود نيست.»
سر زعيم در تحليلي، اقتصاد ايران را صاحب ظرفيتهاي نهفته و فراواني دانسته كه بهروز نبودن دانش اقتصاد بانكداري از مشکلات آن است.
«اقتصاد بانكداري» در 308 صفحه، 14 فصل و شمارگان هزار و 500 نسخه به بهاء 13 هزار و 500 تومان به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما