سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
«پیدایش انسان» از دیدگاه باستانشناسی پارینه‌سنگی کتاب می‌شود

کتاب «پیدایش انسان» مجموعه هشت مقاله در حوزه‌های دیرین انسانشناسی، باستانشناسی پارینه‌سنگی و انسانشناسی به‌کوشش حامد وحدتی‌نسب به‌زودی منتشر می‌شود. این کتاب دو مقدمه از عباس علیزاده و «جفری اندرسون کلارک» باستانشناسان مطرح جهان دارد._

وحدتی‌نسب در این باره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،گفت: کتاب «پیدایش انسان» هشت مقاله در حوزه‌های دیرین انسانشناسی، پارینه‌سنگی، مبحث تطور انسان، نئاندرتال‌ها و انسان‌های نخستین و چگونگی خروج انسان از آفریقا و استقرار آن‌ها در دیگر مناطق، همچنین جدیدترین پژوهش‌های پارینه‌سنگی است که از سوی بزرگترین متخصصان علم پیدایش انسان نوشته شده و پس از ترجمه و ویرایش در دست انتشار است.

استاديار گروه باستانشناسی دانشگاه تربيت مدرس درباره بخش‌های کتاب توضیح داد: کتاب با دو مقدمه از عباس علیزاده‌، دارای کرسی باستانشناسی پیش از تاریخ ایران در موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو و «جفری اندرسون کلارک» باستانشناس و استاد دانشگاه ايالتی آریزونا و مبحث «پیدایش انسان» آغاز شده است.

نایب رییس انجمن علمی باستانشناسی ایران که در بازترجمه بخش بسیاری از مقاله‌ها همکاری داشته، درباره مقاله‌های کتاب گفت: «دیرین انسان‌شناسی در نیم سده اخیر» نوشته «‌ایان تترسال» با ترجمه‌ علیرضا ابراهیمی، «فناوری پارینه‌سنگی و تطور انسان» به‌قلم «استانلی امبروز» برگردان شده از سوی حسین صبری و «تطور انسان در پلیئستوسن میانی: نقش انسان هایدلبرگ» نوشته «فیلیپ رایتمایر» با ترجمه شادی گنجی مساله تطور و تکامل انسان را از دوران دیرینه‌سنگی که از حدود 6 تا هفت میلیون سال پیش آغاز شده دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به دیگر مقاله‌های کتاب افزود: «از آفریقا تا اوراسیا» مقاله‌ای از «اوفر بار ـ یوسف» و «آنا بلفر ـ‌کوهن» با ترجمه آرزو محمودی، «رویکردی آسیایی بر خروج زودهنگام انسان‌ها از آفریقا» به‌قلم «رابین دنل» و «ویل روبروکس» برگردان شده از سوی مانا جامی‌الاحمدی، «نئاندرتال‌ها، رقابت و منشأ رفتار انسان مدرن در لوانت» نوشته «جان شی» با ترجمه سمیه خاکسارمقدم، «نئاندرتال‌ها و استقرار انسان مدرن در اروپا» اثر «پاول ملارز» برگردان حسین صبری و «پژوهش‌های جدید پارینه‌سنگی در آسیای مرکزی» نوشته «ریچارد دیویس» و «وادیم رانف» که مژگان جایز ترجمه آن را برعهده داشته، دیگر مقاله‌های کتاب به‌شمار می‌روند که بر تمامی آن‌ها نظارت و در ترجمه آن‌ها نیز نقش داشته‌ام.

وحدتی‌نسب درباره لزوم تدوین کتاب گفت: این بحث از مبانی انسانشناسی تطوری برای ورود به باستانشناسی به‌شمار می‌رود اما مباحث آن به‌طور کامل ارایه و بررسی نشده که امیدوارم انتشار این کتاب آغازی برای تالیف کتاب در این حوزه از دانش باشد.

حامد وحدتی‎نسب، متولد ۱۳۵۲ دارای دکترای انسان‎شناسی پیش از تاریخ از دانشگاه ایالتی آریزونا و پسادکترا از دانشگاه آلبرتای کانادا در باستانشناسی مولكولی است. وی استادیار گروه باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرس و همچنین استاد و پژوهشگر مدعو در دانشگاه آكسفورد، و همچنین نایب‌رییس انجمن علمی باستانشناسی ایران و تاكنون بیش از ۴۰ مقاله علمی به 
زبا‎ن‎های فارسی و انگلیسی نوشته است.

کتاب «پیدایش انسان» در 200 صفحه به‌زودی از سوی انتشارات ایران‌نگار راهی بازار کتاب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها