چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
نگاهی به کتاب «چگونه بر رییس خود مدیریت کنیم»

کتاب «چگونه بر رییس خود مدیریت کنیم» نوشته «ویلیام.پی.آنتونی» با ترجمه احمد رضا اشرف العقلایی به ما می آموزد که بدون چاپلوسی و تملق بتوانیم مدیر موفقی باشیم و رییس خود را مدیریت کنیم._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب راه‌های ارتباطی کارآمدی را در زمینه دانش مدیریت پیشنهاد می‌کند. به عنوان مثال در بخش فرآیند شکل دهی به انتظارها می خوانیم:« یکی از راه های سهولت بخشیدن به برآوردن انتظار‌های رییس، عبارت است از کمک کردن به او در شکل دادن به انتظار هایی که از شما دارد. این فرآیند موسم به «شکل دهی» است تا بر انتظار های رییس در مورد نقش و عملکرد خود در سازمان تاثیر بگذارید.»

نگاه نخست و ابتدایی به این کتاب با عنوانی که ترجمه شده از نظر نگارشی و مفهومی  معنای گنگی را به ذهن متبادر می کند، «چگونه بر رییس خود مدیریت کنیم» از نظر ساختاری کامل به نظر نمی‌رسد زیرا حرف اضافه «بر» در این جمله هماهنگی با فعل «مدیریت کنیم» ندارد و برای این جمله حرف اضافه «را» بعد از کلمه «خود» مناسب تر و حتی می توان گفت درست تر است.

عنوان ترجمه شده این کتاب اگر « چگونه رییس خود را مدیریت کنیم» بود در مقایسه با نام اصلی فعلی آن که «چگونه بر رییس خود مدیریت کنیم؟!» است، می‌توانست از نظر ویرایش شکیل تر و بی عیب تر جلوه کند و همین سهل انگاری در انتخاب اسم و ترجمه دقیق آن باعث ریزش مخاطب در ابتدای معرفی می‌شود.

طرح جلد این کتاب با نشان دادن مردی که با حرکت دست مشغول تکلم است، تاکید نویسنده را بر مساله مدیریت مطرح می‌کند. روانشناسی فیزیولوژیک و نقش زبان بدن در گفت‌وگوهای روزانه و نقش آن بر مخاطبانی که آن‌‌ها را دریافت می‌کنند، نشان می‌دهد که در پس این تصویر، نیتی آگاهانه دخیل بوده است.

بیشتر کتاب ها و مقاله هایی که در حوزه مدیریتی نوشته شدند دارای دیدگاه از بالا به پایین و یا تایید مافوق‌گرایانه در سیستم‌های اداری و مدیریتی هستند و راهکارهای مدیریت رییس؛ نکته ظریفی است که بسیار کم به آن پرداخته شده است. 

دکتر آنتونی تاکنون بیش از 30 مقاله و هفت کتاب در زمینه مدیریت نوشته است که این کتاب مهم ترین و موفق‌ترین اثر او در زمینه مدیریت است.

فهرست این کتاب از نظر شکل و نحوه چینش مطالب می توانست بسیار شکیل‌تر باشد زیرا قرار گرفتن 9 عنوان در قسمت زیرین و انتهایی کاغذ نمودار اهمیت ندادن به صفحه آرایی در این کتاب است، فونت نامناسب و نزدیک به هم، نداشتن مقدمه برای توضیح عناوین هر بخش، ضعف نگارش در بخش تاریخچه کتاب محسوب می شود. مقدمه در بخش ابتدایی و شروع هر فصل می تواند زمینه مناسبی از کل کتاب را در ذهن خوانندگان ایجاد کند.

ارجاع‌ها و منابع علمی دقیق هنگام به کارگیری نظریه‌های روانشناسی تخصصی در بخش مدیریتی می‌توانست، اطلاعات خوانندگان تخصصی را با رجوع به منبع اصلی و کتاب مورد نظر، تکمیل کند.

«قدرت زیردست»،« فرآیند نفوذ از پایین به بالا»،« درک نقش خود و رییس»،« فرآیند شکل دهی به انتظار‌ها»، «شکل دادن به تصویر خود»،« ایجاد ارتباط با رییس خود»،« نمونه سازی رفتاری» و «گشایشگر مشکلات باشید نه مشکل آفرین» 9 عنوان این کتاب را تشکیل می‌دهند.

فصل«قدرت زیر دست» با بررسی سه عنصر تشکیل دهنده مدیریت رفتاری که شامل نشانه ها، رفتارها و نتیجه‌هاست این نکته را گوشزد می کند که «برای اعمال مدیریت بر رابطه بین علایم، رفتار ها و عواقب، بایستی تا حدی دارای قدرت بود.»

در ذیل این عنوان می خوانید:« باید نقش رییس و نقش زیردست در سازمان را درک کرد. مفهوم وابستگی متقابل در این جا مصداق می‌یابد، هر رییس و زیردست برای عملکرد موفق، به یکدیگر وابسته و متکی هستند. عنصر مهم دیگر ایجاد و شکل دهی به انتظار‌های رییس خود است.»

بررسی نظریه ماکس وبر، جامعه شناس آلمانی با تکیه بر تفکر اختیارات از بالا به پایین و بیان چالش های مطرح به این نظریه سنتی، از مباحث ویژه این فصل است.

«فرآیند نفوذ از پایین به بالا» و چگونگی استفاده از قدرت خود بخش دوم این کتاب را تشکیل می دهد. در این فصل می‌خوانید:«زمانی که از طریق اعمال مدیریت بر علایم و عواقب از قدرت خود در سازمان استفاده می‌کنید، نوعی فرآیند نفوذ از بالا پایین در جریان است. تلاش کنید برای انجام دادن و یا ندادن موارد مشخص بر رییس خود نفوذ داشته باشید. شما برای نتیجه بخش کردن قدرت و نفوذ خود باید سه بعد اصلی شغل خود را ترویج کنید: دسترسی، تخصص و تلاش.»

اظهار مخالفت به عنوان یک وظیفه، مبحثی است که در بخش «درک نقش خود و رییس» مورد بررسی قرار گرفته است. در ذیل این عنوان می خوانیم:« صرفا اظهار موافقت کامل با رییس، بدون کوچکترین مخالفت با وی، منتج به روابط سالم نمی‌شود و حتی برعکس می‌تواند منجر به مشکلات عظیمی گردد. مناسب ترین زمان مخالفت موقعی است که تصمیم هایی در حال اتخاذ است.»

ارایه هشت گام اصلی در فرآیند حل مشکل، عنوان بخشی با نام فرآیند حل مشکل است که در بخش«گشایشگر مشکلات باشید نه مشکل آفرین» مطرح می شود. 

جمع آوری اطلاعات لازم در مورد مشکل، وجود فرضیه‌های منطقی درباره اطلاعات غیر قابل دسترس، تهیه فهرستی از راه حل‌های گوناگون، تحلیل راه حل‌ها از نظر هزینه، مزایا و زمان، انتخاب مناسب‌ترین راه حل در کوتاه مدت و دراز مدت، انجام مراحل لازم برای پیشبرد راه حل و پیگیری، جرح و تعدیل، هشت گام اصلی در فرآیند حل مشکل است که در این فصل مطرح می‌شود. 

کتاب «چگونه بر رییس خود مدیریت کنیم» نوشته «ویلیام.پی.آنتونی» و ترجمه احمد رضا اشرف العقلایی با شمارگان دو هزار نسخه از سوی انتشارات موسسه ایران در 232 صفحه وارد بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط