چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
ارایه تصویری روشن از ویژگی‌های دوره جوانی در کتاب «جوانان و آسیب‌ها»

کتاب «جوانان و آسیب‌ها» با زیر عنوان «نگاهی به نقش دولت، خانواده و مراکز فرهنگی در آسیب‌زدایی» نوشته آذر آقاداداشی منتشر شد. این اثر تصویری روشن از ویژگی‌های دوره جوانی و بایدها و نبایدهایی که باید در مدیریت این دوره به‌کار گرفته شوند، ارایه می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مولف کتاب «جوانان و آسیب‌ها» می‌کوشد به جامعه مخاطب خود بگوید برای دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار که بتواند محور پیشرفت در همه زمینه‌ها باشد، باید رسیدگی به وضعیت عمومی جوان‌ها و هدایت آن‌ها به شاهراهی که با کمترین هزینه و بیشترین سرعت اهداف متعالی خلقت و رسیدن به رسالت انسانی را محقق کند، در اولویت قرار گیرد و منابع و فرصت‌ها صرف این امر شود.

این اثر در هشت فصل تنظیم شده است. «کلیات»، «جوانان و آسیب‌های اخلاقی و تربیتی»، «جوانان آسیب‌های فکری ـ عقیدتی»، «جوانان و آسیب‌های اجتماعی»، «جوانان و آسیب‌های اقتصادی»، «جوانان و آسیب‌های فرهنگی ـ هنری»، «جوانان و آسیب‌های سیاسی» و «اقدامات محفوظ دارنده جوان از عوامل آسیب» عناوین فصول هشت‌گانه این نوشتار را تشکیل می‌دهند.

مولف کتاب «جوانان و آسیب‌ها» در بخش «سرآغاز» گفت: «مواردی که از آسیب در نزد جوانان و فرایندهای تعلیم و تربیتی آنان مشاهده می‌شود واقعیت‌هایی‌ هستند که برای مبارزه در جهت ریشه‌کنی و یا کنترل آن‌ها الزام است که اقداماتی در خور و برنامه‌هایی واقع‌بینانه به کار گرفته شود و این کار باید بدون گرفتن انگشت اتهام به سوی کسی و یا جریانی خاص صورت پذیرد، زیرا قصد ارایه کمک به جامعه اسلامی برای اصلاح و تقویت روش‌های تعلیم و تربیتی است تا با تربیت نیروی انسانی توسعه یافته امکان دستیابی به پیشرفت و ترقی جامع و پایدار فراهم آید.»

مخاطبان با مطالعه این اثر با ویژگی‌های حوزه اخلاق و تربیت در مسایل مربوط به جوان‌ها، وظیفه جوان‌ها در میدان مبارزه با عوامل آسیب‌رسان، نقش خانواده و والدین در مهار کردن عوامل آسیب، نقش دولت در شکل‌گیری اخلاق و تربیت صحیح، کارکردهای مراکز فرهنگی در مصون داشتن جوان‌ها از آسیب‌ها، راهکارهای به حداقل رساندن آسیب‌های فکری ـ عقیدتی، آسیب‌های اجتماعی در جوانان و پیامدهای آن‌ها آشنا می‌شوند.

وظایف والدین درباره آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی، وظایف دولت در قبال آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌زدایی، نقش کانون‌های فرهنگی مساجد در تاثیرات آسیب‌های اجتماعی، آموزه‌های دینی و جایگاه آن در شناسایی و کنترل عوامل آسیب، نقش دولت در آسیب‌زدایی عرصه فرهنگی و عوامل موثر در محدود کردن راه‌های شناسایی و مبارزه با عوامل آسیب از دیگر موضوع‌های مطرح شده در این اثر به شمار می‌آیند.

«می‌شود با اعتماد و اتکا به معیارهای اثبات شده گذشته، جوانان را برای گذر از شرایط سخت آماده نمود، مشروط بر آن‌که بتوانیم معیارها را به جایگاه واقعی خود بازگردانیم و در برخورد با آن‌ها سلیقه‌ای و سخت‌سرانه عمل نکنیم.» این جمله‌ها برگرفته از متن کتاب «جوانان و آسیب‌ها» است.

چاپ نخست کتاب «جوانان و آسیب‌ها» اثر آذر آقاداداشی با شمارگان هزار نسخه، 160 صفحه و به بهای پنج هزار تومان از سوی انتشارات کتابدار توس راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط