دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶
چاپ دوم «مبانی ارتباط، تبلیغ و اقناع» از راه رسید

چاپ دوم کتاب «مبانی ارتباط، تبلیغ و اقناع» اثری از علی‌اصغر کیا و رحمان سعیدی با نگاهی به جنبه‌های گوناگون تبلیغات در عرصه‌های مختلف بر ویترین کتابفروشی‌ها نشست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در سه فصل کلی تالیف شده و موضوع‌هایی مانند ارتباطات و تبلیغ، مبانی تبلیغ و مبانی اقناع را به همراه توضیحات کافی ارایه کرده است.

در نخستین فصل کتاب که «ارتباطات و تبلیغ» نام دارد، پس از ارایه توضیحات کلی درباره تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا، به نظریه‌های افراد مختلف درباره پروپاگاندا اشاره شده، سپس توضیحاتی درباره پیام و اهمیت آن در اقناع و تبلیغ و تاثیر آن بر مخاطبان بیان می‌شود.

ارایه نکاتی درباره «ارتباط» را می‌توان چهارمین بخش این فصل معرفی کرد. در این قسمت نویسندگان با اشاره به تعاریف متعددی که در کتاب‌های مختلف مانند فرهنگ‌ وِبستر، فرهنگ دانشگاهی آریان‌پور و فرهنگ معین درباره ارتباطات ارایه شده، معنی جامع و کاملی از ارتباط بیان شده است.

همچنین «روانشناسی اجتماعی در ارتباط جمعی» دیگر بخش این فصل است. در این بخش عواملی که تاثیر ارتباط را افزایش می‌دهد بررسی و در آن از منبع ارتباط، ماهیت پیام و ویژگی‌های مخاطبان به عنوان سه دسته متغیر در افزایش یا کاهش تاثیر ارتباط نام برده شده است.

از «دشواری‌ها و مسایل در اقناع و تبلیغ» می‌توان به عنوان دیگر مبحث این کتاب نام برد، نویسندگان در این بخش به پیچیدگی‌های ارتباطات انسانی می‌پردازند و با ذکر مثال آن را نشان می‌دهند. مشخص کردن مسایل و مشکلات عواملی که در یک ساختار ارتباطی قرار دارند از دیگر مطالب این بخش به شمار می‌آیند.

فصل دوم این کتاب «مبانی تبلیغ» نام دارد، در این فصل درباره ماهیت و چگونگی مکانیسم و کارکرد تبلیغات مطالب متنوعی را مطالعه می‌کنیم. بررسی ابعاد مختلف و تعاریف ارایه شده تبلیغات از دیدگاه‌های گوناگون و بررسی ویژگی‌ها، انواع و شرایط لازم برای تبلیغ، تاثیرات روانی، اجتماعی و سیاسی تبلیغ و تاثیر آن در افکار عمومی در این قسمت ارایه شده است.

در یکی از صفحات این قسمت کتاب می‌خوانیم: «تبلیغ هر چه طولانی‌تر باشد و تدوام بیشتری داشته باشد در جهت اهداف تعیین‌شده مبلغ، کارسازتر و اثرگذارتر است. منظور از طولانی بودن و دوام یعنی مدت زمانی که مفاهیم مستقر در تبلیغ تکرار و ادامه می‌‌یابد. به عبارت دیگر هر چند پیام تبلیغ درازمدت باشد و بیشتر تکرار شود در ضمیر ناخودآگاه مخاطب بهتر و بیشتر جایگزین می‌شود و به اصطلاح در ذهن او ملکه می‌شود و از طریق واکنش‌های شرطی مخاطب نسبت به پیامدها و اهداف تعیین شده در آن عکس‌العمل مثبت و مطلوب نشان می‌دهد.»

معرفی انواع تبلیغ را می‌توان دیگر مبحث این کتاب معرفی کرد، دراین بخش تبلیغات سیاسی، اجتماعی، بهداشتی، علمی و تجاری با ارایه زیرمجموعه‌های متنوع تحلیل و بررسی شده‌اند.

«مبانی اقناع» نیز عنوان سومین و آخرین فصل کتاب است. نویسندگان در این فصل اقناع یا ترغیب را فعال‌کننده‌ای دوسویه معرفی می‌کند که هدف آن پاسخ به نیازهای ترغیب‌شونده است. تعریف اقناع، شیوه‌های آن و تفاوت‌های بین شیوه‌های اقناعی در این فصل به صورت کامل توصیف شده‌اند.

در بحث شناسایی نیازها و ارزش‌های فردی این کتاب می‌خوانیم: «نیازهایی که شخص بیش از همه از آن‌ها محروم بوده است، بیشترین نقش را در لیست اولویت او دارد. پدیده «سراب» نیز در ارتباط با نیازهای فردی قرار دارد. وقتی اشیاء مورد نیاز برای ارضای نیازها نمی‌توان به دست آورد، افرد محروم چیزهایی را در محیط خود می‌بینند که واقعا وجود ندارد.»

علی‌اصغر کیا متولد سال 1342 تهران است و مدرک دکترای ارتباطات دارد. وی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانشکده خبر است. از کیا تاکنون بیش از 10 عنوان کتاب در حوزه ارتباطات تالیف یا ترجمه شده است.

چاپ دوم کتاب «مبانی ارتباط، تبلیغ و اقناع» در 176 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات ایران منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    با سلام. کتاب مبانی ارتباط اقناع و تبلیغ در شیراز یافت نمیشود. چگونه میتوانیم آنرا تهیه کنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط