یکی از روشهای تربیت عقیدتی، دعوت به مطلوب با حکمت است. قرآن میفرماید:
«أُدعُ إِلی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ...»
با حکمت به راه پروردگارت دعوت کن.
حکمت چیست و این چه روشی در تربیت است؟
«حکمت» اصابه حق و رسیدن به آن با علم و عقل است. ابن عاشور نکتهای اضافه کرده که حکمت را به ترتیب اعتقادی مرتبط میکند: «حکمت اسم جامع برای هر کلام و علمی است که در آن، اصلاح دائمی حال مردم و اعتقاد آنان مورد توجه باشد». این معنا مربوط به عملکرد و روش به کار رفته در آن است.
علامه فضلالله، در مقام بیان مقصود قرآن به کار بردن این کلمه، علم و عقل را دخیل کرده و حکمت را مربوط به روش دعوت و وصف روش دانسته است، نه از مقوله محتوا. به نظر ایشان، گویا در بیان قرآن، حکمت روش دعوت عملی برای هدایت مردم و ارشاد آنان و جذب حداکثری به صف دین و عقیده است. در این روش واقعیت جامعه بررسی میشود و اوضاع عقلی، فکری، روانی و اجتماعی مورد دقت قرار میگیرد و اینها قبل از اجرای عملی روش ملاحظه میشود.
صفحه 102/ تربیت اعتقادی و معنوی با نگاهی قرآنی/ فرج الله میرعرب/ انتشارات بوستان کتاب/ چاپ اول/ سال 1392/ 280 صفحه/ 8500 تومان
نظر شما