به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حجتی توضیح داد: میان شعر مدرن با ژانرهای دیگر ادبی ارتباط زنده و پویایی برقرار است. از سویی باید جریان بده بستان فعالی بین آن و سینما و دیگر هنرها وجود داشته باشد. این شعر می باید به دهه های قبل که شعر، بنا به دلایلی در آن جا شکوفا شده، نگاهی همه سویه بیندازد؛ همان طور که در شعر معاصر ایران، دهه 60، دهه معنا بود و دهه 70 به شعر زبان رسید و همین دو دهه دلیل تجلی شعر معنا و زبان در دهههای 80 و 90 شد.
وی در توضیحی تفضیلی درباره تفاوتهای شعر مدرن امروز ایران با شعر مدرن غرب گفت: تعریف مصداقهای شعر مدرن در جامعه ما با جامعه غرب کاملاً متفاوت است. امروز وقتی به برخی مخاطبان، ترجمه ای از شعر مدرن اروپا را می دهیم، آن را نمی فهمند. در غرب گسست از روایت، گسست از زبان، و گسست ذهنی در ساختار شعری وجود دارد و واژه ها نیز در کنار هم، همنشینی درستی به لحاظ معنی و مفهوم و وزن ندارند. این ها از مؤلفههای شعر مدرن است.
حجتی گفت: امروزه گسستی در روایت شعری بعضی شاعران دیده نمیشود، اما شعر آنان برای جامعه امروز ایران مدرن است. این است که می گویم در شعر امروزمان زبان و محتوا دو عنصر پیوسته به یکدیگر هستند.
حجتی افزود: شعر برخی شاعران موفق امروزمان به گونه ای است که نهتنها تنه به نثر می زند بلکه در آن کشف دقیقتری نیز صورت گرفته است. این عاملی است که به شعر اصالت می بخشد. ساده نویسی مفهوم عمیقی دارد و در یکی دو عبارت کوتاه و الکن نمی گنجد.
حجتی درباره مجموعه شعرش «آواز سیرنها» نیز گفت: مجموعه شعرم را در منطقه جغرافیایی خاصی گفته ام و این محیط روی من تأثیر گذاشته است. این شعرها واکنشی است به وضعیتی است که در آن زندگی میکنیم. قفسی که در تهران برای زندگی خودمان ساخته ایم و نامش را «طبقه» نهاده ایم، واقعیتی از زندگی است. در عین حال با بیان این گفته ها درباره تهران و «شعر شهر تهران» سعی نکردهام مانیفست یا بیانیهای صادر کنم.
فرشاد حجتی متولد 1359 استان لرستان، کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دارد. مجموعه «عروسک ها به رنگ صورتی» وی در سال 1385 از سوی نشر افراز منتشر شد و مجموعه «آواز سیرن ها» نیز اثر شعری تازه او است که امسال(1392) از سوی نشر نگیما به چاپ رسیده است.
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
نظر شما