الماسی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مدتهاست کاری پژوهشی را در زمینههای سینمای دینی و یا سینمای خاص و متفاوت که جزو سینمایی عامیانه نیست، آغاز کردهام. همچنین این روزها درباره موضوع دیگری با عنوان «تاریخ قانون در ایران از قوانین دیرباز تا اسلام و مقایسه آن با شرایط اجتماعی امروز» نیز تحقیقاتی را انجام میدهم.
وی درباره منابع مکتوب در حوزه سینمای دینی و مذهبی در جهان گفت: در حوزه سینمای دینی و سینمای متفاوت، اروپاییها و آمریکاییها با نگاه به ادیان مسیحیت و یهودیت، پژوهشهای بسیاری انجام داده و چگونگی استفاده از منابع دینی و مذهبی این کیشها را برای اقتباس درام دینی شرح دادهاند. در واتیکان نیز گروهی در این حوزه کار کردهاند.
الماسی در ادامه با اشاره به این نکته که امروزه برای کنترل غرایز و زشتیها در جهان، گرایش به دین و مذهب زیاد شده است، گفت: با توجه به این گرایش بسیار به دین امروزه در حوزه سینما و تعامل آن با دین پژوهشهای فراوان میشود. در داخل کشور نیز ترجمههای زیادی در این حوزه منتشر شده و معدود تالیفاتی نیز صورت گرفته است.
این عضو پیوسته فرهنگستان هنر در ادامه با اشاره به کیفیت تالیفات صورت گرفته در حوزه سینمای دینی در ایران، گفت: متاسفانه اندک تالیفات و پژوهشهای صورت گرفته در حوزه سینمای دینی یا از سوی کسانی است که وجهه مذهبی داشته و چندان با سینما آشنا نبوده اند و یا توسط سینماگرانی است که سطح دانش بسیاری در این باره نداشتهاند. سینمای ایران هنوز تعامل چندانی با دین ندارد و به همین دلیل برای متدینان سینما هنوز شناخته شده نیست. از طرفی هم باید بیان کنم که بعضی سینماگران نیز تعارضاتی با دین نشان میدهند.
وی در ادامه با اشاره به این نکته که شناخت سینمای متکی به الهیات منحصر به اخلاقیات شده است، گفت: اخلاق صرفا یکی از استوانههای دین است و نه همه دین. در سینمای ایران چون تخصصی در زمینه دین وجود ندارد، فیلمهای دینی به فیلمهایی با دستورات اخلاقی محدود شده. ترویج نگاه دینی و نگاه خداجویانه یک تخصص است و مطالعات بینشی و جامعه شناختی وسیعی میطلبد.
الماسی همچنین درباره لزوم توجه به تحقیقات و تالیفات پژوهشگران ایرانی و اسلامی در حوزه سینما و درام دینی گفت: همانطور که بیان کردم بیشتر منابع موجود در زبان فارسی درباره سینما و درام دینی، آثار ترجمهای است. برای آشنایی دانشجویان سینما با این حوزه ما نیاز به تالیفات بسیار با زبان ساده داریم.
الماسی در پایان گفت: میتوان در این حوزه به مباحث تطبیقی هم فکر کرد؛ به عنوان مثال میتوان بررسی کرد که نگاه متفکران روز آمریکا، فرانسه، ژاپن و انگلیس درباره سینمای اخلاقی چگونه است و این نوع نگاه در تطابق با تفکر اسلامی چه شکلی میگیرد. البته بررسی این جریان کار بسیار سختی است اما به هر حال برای بهبود وضعیت سینمای کشور به آن احتیاج بسیار داریم.
جهانگیر الماسی، مدرک کارشناس ارشد حقوق و روابط بینالملل در سال 1355 اخذ کرده است. او فعالیتهای هنری خود را با بازی در تئاتر در سال 1348 در شهر اهواز شروع کرد. الماسی هماکنون عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران است.
از فیلمها و سریالهای شاخصی که الماسی در آنها به ایفای نقش پرداخته میتوان به «کمیته مجازات»، «نار و نی»، «هبوط»، «دیگه چه خبر؟»، «افسانه آه»، «بانی چاو»، «در چشم باد» و «هزار دستان» اشاره کرد.
این بازیگر پیشکسوت در كنار فعاليت هنری خود در سينما، تئاتر و تلويزيون به عنوان منتقد هنری و نويسنده در زمينههای تحقيق در فلسفه هنر شرقی و تاريخ مذهب نیز تجربههایی دارد.
تدريس در دانشگاهها و مدارس، عضويت در كميتههای انتخاب فيلم فجر، عضو كميته انتخاب جشنواره دو سالانه ميراث ايرانی و داوری در جشنواره يونيكا 1994 از ديگر فعاليتهای فرهنگی او به شمار میآید.
یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
نظر شما