جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
بی‌توجهی نویسندگان به عمق مباحث درباره ائمه(ع)

مولف کتاب «شورش در خلق عالم» معتقد است که اغلب نویسندگان دینی دوست دارند از «الف» تا «ی» را درباره اهل بیت(ع) بیان کنند، بدون ‌آن‌که توجهی به عمق مباحث مطرح شده داشته باشند. در حالی که برخی موضوعات علمی و قابل پژوهش درباره ائمه(ع) در مکتوبات دینی مغفول مانده‌اند.-

عبدالحسین طالعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: در کتابخانه‌های تخصصی اهل بیت(ع) رخدادی که بیش از هر چیز به چشم می‌خورد، موضوعات تکراری کتاب‌ها است، در حالی که برخی مباحث مانند تشریح زیارتنامه‌های ائمه(ع) مغفول مانده‌اند.

محقق حوزه دین گفت: مشکل اصلی کتاب‌های دینی پرداختن به مباحث گسترده و در عین حال، سطحی است. اینک جامعه و عصر ما محتاج آثار موضوعی و عمیق است که در قالب یک پیام در یک کتاب بگنجد. به این معنا که مخاطب با خواندن یک اثر تنها یک پیام اما به شکلی عمیقی را دریافت کند.

وی ادامه داد: به معنا و شرح ادعیه و زیارتنامه در کتاب‌های دینی کمتر پرداخته می‌شود یا این‌که گاهی به شکلی خارج از حوصله مخاطبان‌ وجود دارند، در حالی که حوزه مکتوبات دینی نیاز دارد نویسنده یک موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و سپس آن را در 80 تا 100 صفحه بپروراند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه بیان کرد: اگر تحلیل محتوایی کتاب‌های مربوط به اهل بیت(ع) در نوشتارها صورت گیرد، بسیاری از حوزه‌ها خلاء موضوعی خود را نشان می‌دهند.

وی درباره فعالیت جدیدش در حوزه مکتوبات گفت: چندی پیش تعدادی از کتاب‌های چاپ مصر درباره ائمه(ع) به قلم نویسندگان معاصر مصری به دستم رسید که مطالب قابل توجهی در آن‌ها ذکر شده است. در این کتاب‌ها با استناد به منابع اهل تسنن کشور مصر نشان داده می‌شود که پیروان این مذهب نسب به امامان شیعیان(ع) محبت دارند. به عنوان مثال، در کتاب «آل بیت نبی(ص)» به قلم دکتر «صلاح عدس» شرح حال دوازده امام(ع) بر اساس منابع اهل سنت تحلیل و بیان شده است.

دکتر طالعی هم معتقد است که فرصت محبت اهل بیت(ع) برای اتحاد شیعه و سنی محوری فوق‌العاده برای مبارزه با افکار افراطی و وهابیون به شمار می‌آید. وی اظهار کرد: البته در منابع مکتوب اهل سنت مباحث کلی درباره امامان(ع) با کتاب‌های اهل تشیع یکسان‌اند اما در جزئیات امور با هم تفاوت دارند اما عنصر محبت به ائمه(ع) بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در حالی که وهابیت خود را پشت سپر تسنن پنهان کرده تا قدرتمند شود، عالم تسنن از وهابی‌ها منتفر است. در کتابی 500 صفحه به قلم اهل تسنن منصف مصری موضوع تنفر از وهابیت در دنیای اهل تسنن بیان شده است که به زودی آن‌ها را به کمک موسسه کتاب‌شناسی شیعه منتشر خواهم کرد.

مولف کتاب‌های افزود: به تازگی شرحی را بر زیارتنامه‌های امام علی(ع) به رشته تحریر درآورده‌ام. همچنین نگارش کتاب‌‌هایی با عنوان «درس‌هایی از دعای 42 صحیفه سجادیه درباره قرآن» و «درس‌هایی از دعای معرفت در شأن حضرت مهدی(عج)» را به پایان رسانده‌ام اما هنوز با ناشری درباره انتشار این آثار صحبت نکرده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط