سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کتاب‌های درسی جدیدالتالیف بر اساس 5 عنصر تالیف شده‌اند

دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق عناوین عنصرهای پنج‌گانه و الگوی هدف‌گذاری گروه‌های مختلف درسی را تشکیل می‌دهند که تالیف کتاب‌های درسی جدید بر اساس آن‌ها صورت گرفته است.-

دکترمحمود امانی‌تهرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در ارتباط با «خود»، «مردم»، «خلقت» و «خداوند» جدولی را تشکیل می‌دهند که مبنای تالیف محتواهای آموزشی است.

وی با بیان این‌که برخی کتاب‌های درسی به صورت کامل تغییر کرده‌اند و برخی با تغییرات جزیی مواجه شده‌اند، افزود: در آموزش و پرورش سه نوع برنامه درسی «قصد شده»، «اجرا شده» و «کسب شده» وجود دارد. لحاظ شدن تغییرات در کتاب‌های درسی، برنامه درسی قصد شده و اجرای آن‌ها در کلاس، برنامه درسی اجرا شده و رشد و پیشرفت دانش‌آموزان در راستای این تغییرات، برنامه درسی کسب شده نام دارد.

دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این سوال که محتوای جدید کتاب‌های درسی تا چه اندازه کاربردی و در پیشرفت دانش‌آموزان موثرند،گفت: آموزش و پرورش اکنون در آستانه اجرای برنامه درسی است. امیدوارم الگوی هدف‌گذاری گروه‌های مختلف درسی (تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق) در فرآیند یاددهی _ یادگیری، فضایی را در کلاس‌ها به وجود آورد که زمینه تفکر دانش‌آموزان را فراهم کند؛ یعنی باید جامعه آموزشی همزمان با تغییر محتواهای آموشی، موقعیت‌هایی را در کلاس‌های درس فراهم کنند تا دانش‌آموزان به تفکر روشمند ترغیب شوند.

وی در ادامه سخنانش گفت: از جامعه آموزشی انتظار داریم با ایجاد چنین فضاهایی در کلاس‌های درس، قدرت قضاوت درست و متعادل دانش‌آموزان را پرورش و شکوفا کنند.

امانی‌تهرانی در پایان گفت: ارزیابی این موضوع که آیا الگوهای هدف‌گذاری گروه‌های مختلف درسی و ارزیابی این‌که آیا این الگوها منجر به رشد و پیشرفت دانش‌آموزان می‌شود، بخشی از فعالیت‌های برنامه ریزی شده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است که همه ساله انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط