یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
راه‌‌اندازی 50 ایستگاه مطالعه تا پایان امسال در اصفهان

غلامرضا یاوری،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان گفت: تا پایان امسال تعداد ایستگاه‌های مطالعه استان اصفهان به 50 سازه خواهد رسید. اکنون 285 هزار نسخه کتاب برای شارژ ایستگاه‌های مطالعه در استان وجود دارند.-

یاوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: هزار ایستگاه مطالعه برای ترویج فرهنگ مطالعه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نقاط گوناگون کشور درنظرگرفته شده که از این تعداد 50 ایستگاه مطالعه تا پایان سال 1392 در استان اصفهان راه‌اندازی می‌شوند.

وی با بیان این‌که این طرح قرار است در چهار فاز اجرا شود، عنوان کرد: از زمان اجرای فاز نخست این طرح تا کنون  20 هزار جلد کتاب در استان برگشت داده نشدند و بیش از 90 درصد کتاب‌های فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری به این مراکز بازگشتند.

یاوری عنوان کرد: ایستگاه‌های مطالعه استان اصفهان در چهار فاز گوناگون  ابتدا با راه‌‌اندازی شش سازه  در پایانه‌ها، فرودگاه ، راه آهن و همچنین استانداری در فاز نخست، جانمایی شدند.
 
وی افزود: فاز دوم این طرح از 24 اردیبشهت ماه شروع شده و قرار است شش سازه دیگر در بیمارستان‌های استان و همچنین پایانه‌های مرکز شهر به تدریج به این ایستگاه‌ها افزوده شوند.

مدیر‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان افزود: فاز سوم و چهارم این ایستگاه‌های مطالعه در شهرستان‌های پرجمعیت و کم‌تراکم‌ استان اجرا خواهند شد.  

وی همچنین درباره آمار اهدای کتاب به کتابخانه‌های استان اصفهان گفت: در سال گذشته بیش از 150 هزار جلد کتاب از طریق خیران به کتابخانه های عمومی استان اهدا شد. 

به گفته وی 110 باب از کتابخانه های استان از سوی خیران و بخش خصوصی به عنوان کتابخانه‌های مشارکتی مجوز گرفته اند.

یاوری درباره تعداد کتابخانه‌های استان اصفهان و ارتباط آن با سرانه مطالعه گفت: در سال 1388 استان اصفهان 155 باب کتابخانه داشت اکنون این تعداد به 265 باب رسیده و این استان اکنون رتبه نخست تعداد کتابخانه‌ها را در سطح کشور دارد.

وی افزود: بر اساس آخرین سنجش سرانه مطالعه از سوی شورای فرهنگ عمومی در سال 1390 سرانه مطالعه در استان اصفهان در سال 1390 نسبت به سال پیش پنج دقیقه رشد داشته است.

وی افزود: از سال 1387 این سرانه به صورت استاندارد از سوی شورای فرهنگی عمومی کشور در سراسر کشور انجام و از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت کلی و جزیی اعلام می‌شوند.

یاوری افزود: سرانه مطالعه کشور در سال 1390، 75 دقیقه و پنج ثانیه بوده که در استان اصفهان این سرانه با پنج دقیقه افزایش نسبت به سال 1389به 69 دقیقه رسیده است.

یاوری با اشاره به آمار اعضای کتابخانه‌های عمومی گفت: تعداد اعضای فعال کتابخانه ها از 70 هزار نفر در سال 1388به 200 هزار نفر رسیده و تعداد کتاب‌ها نیز با رشد دو برابری نسبت به سال 1388 به بیش از دو میلیون و پانصد جلد رسیده است.

مدیر کل کتابخانه‌های استان اصفهان درباره اتصال به سامانه مدیریت یکپارچه در کتابخانه‌های این استان اظهار کرد: تمامی کتابخانه‌های استان به شبکه ملی کتابخانه‌ها متصل شده‌اند و اعضا می‌توانند از طریق سایت iplf.ir در مجموعه کتابخانه های استان به جست‌وجوی کتابهای مورد نظر خود بپردازند.

یاوری حذف شرایط دست‌و پاگیرعضویت در کتابخانه‌ها را از جمله سیاست‌های اداره کل کتابخانه‌ها برای ارتقای فرهنگ مطالعه دانست و اظهار کرد: بر همین اساس، معرفی ضامن از شرایط ثبت‌نام حذف شده است و به منظور دسترسی بهتر مخاطبان به کتاب‌ها، کتابخانه‌ها به صورت قفسه باز اداره می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور  در این استان گفت: این شبکه به نشانی www.booki.ir علاوه بر ایجاد ارتباط میان کتابخوانان حرفه‌ای و فرهیختگان کشور امکانات گوناگونی از جمله ارایه منابع برتر کتابخوانی، قفسه کتابخانه‌مجازی، اطلاع از تازه‌های نشر، مشاوره آفلاین کتاب مطالعه فرهنگی ویژه نقد کتاب و موارد دیگر را داراست.

یاوری با بیان این‌‌که 500 هزار درخواست در سامانه طرح کتاب من از سوی اعضای کتابخانه‌های استان ثبت شده، عنوان کرد: در اين طرح اعضای كتابخانه‌ها با توجه به نياز خود مي توانند كتاب‌هاي مورد نياز خود را در فرم‌هاي ویژه تحويل كتابخانه داده تا از طريق سامانه «طرح كتاب من» از سوی کتابداران این سفارش‌ها ثبت و آثار درخواستي پس از بررسي، از سوی نهاد کتابخانه خريداري شود.

وی افزود: در مدت یک ماه از تاريخ درخواست، آثار برای استفاده اعضاء به كتابخانه مورد نظر ارسال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط