به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر افق، ناشر کتابهای بزرگسال و کودک و نوجوان امسال نیز مانند دورههای گذشته در دو بخش نمایشگاه حضور داشت و توانست عنوان ناشر شایسته تقدیر بیستوششمین نمایشگاه کتاب تهران را کسب کند.
هلیا هنرمند، مدیر روابط عمومی نشر افق، در گفتوگو با «ایبنا» مروری بر ضعفها و قوتهای این دوره از نمایشگاه کتاب تهران داشت و به دلایلی اشاره کرد که سبب شدند نشر افق به عنوان ناشر شایسته تقدیر معرفی شود.
وجود کتابفروشی این ناشر، برگزاری نشست رونمایی از کتابهای تازه منتشر شده، دیدار مستقیم با مخاطبان کتاب، اطلاعرسانی درباره کتابها در سایتهای خبری و تلاش برای انتشار آثار با کیفیت را از دلایلی دانست که در موفقیت این ناشر تاثیرگذار بوده و در اینباره توضیح داد: به واسطه کتابهایی که در سال 1390 منتشر و جوایزی که در پی آن در سال 1391 به نشر افق اهدا شد توانستیم حضور موفقی هم در نمایشگاه بیستوششم داشته باشیم.
وی افزود: بدون شک برگزاری روز امضا در کتابفروشی افق و تخفیفهایی که در ایام غیر از نمایشگاه به مخاطبان کتابهایمان دادیم هم نقش زیادی در شناخته شدن آثار ما داشت. از سوی دیگر ما کوشیدهایم برای ارتباط با مخاطبان سایت خود را به روز کنیم و اطلاعات مربوط به کتابها و اخبار نمایشگاه را با روشهای گوناگون به اطلاع آنها برسانیم.
مدیر روابط عمومی نشر افق درباره تاثیر سایت و کتابفروشی اختصاصی ناشران توضیح داد: در ایام نمایشگاه تعداد بازدیدکنندگان از سایت ما تقریبا سه برابر شد و بسیاری از مخاطبانی که به غرفه نشر افق میآمدند از آثار در دست چاپ و تازه منتشر شده خبر داشتند. از سوی دیگر برپایی کتابفروشی نشر افق هم تاثیر زیادی در جذب مخاطب داشت و این در حالی است که بسیاری از ناشران دارای کتابفروشی هستند اما نمیتوانند به شکل مطلوب از آن بهره ببرند.
هنرمند نمایشگاه بیستوششم را همراه با ضعفهای مختلفی دانست و گفت: نمایشگاه کتاب برگزار شد اما مثل سالهای قبل پر رونق نبود. میتوان گفت دومین پنجشنبه نمایشگاه تنها روز شلوغ ناشران بود و بهجز این روز در باقی ایام نمایشگاه مخاطبان کمی در نمایشگاه حضور داشتند. بی شک رکود اقتصادی و گرانی کاغذ یکی از مهمترین عوامل کم شدن تعداد شرکتکنندگان در نمایشگاه کتاب بود. کمتر مخاطبی بود که به سراغ ناشری برود و بتواند تعداد زیادی کتاب را خریداری کند.
جدا شدن بخش بینالملل از ناشران عمومی موضوع دیگری بود که هنرمند از آن به عنوان ضعف نمایشگاه نام برد و افزود: به هر حال در کنار هم بودن این بخشها سبب میشود مخاطبی که برای بازدید از یکی از این بخشها به نمایشگاه آمده سری هم به حوزه دیگر بزند اما شاهد این بودیم که زیاد بودن فاصله و خستگی بازدیدکنندگان اغلب مانع از این امر میشد. به همین دلیل میتوان گفت که این جدایی سبب شد که مخاطب و ناشر ضربه بخورند.
وی گنگ بودن فضای نمایشگاه را یکی از مشکلات بازدیدکنندگان دانست و افزود: محدود و شلوغ بخش اطلاعرسانی سبب میشد در بسیاری از مواقع بازدیدکنندگان از مسوولان غرفهها اطلاعات مورد نیاز خود را طلب کنند. در واقع تغییراتی که هر ساله در بخشهای نمایشگاه داده میشود باعث شده مخاطبان نیز نتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند و هنوز برای پیدا کردن بخش مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجهند.
هنرمند یکی از راههای برطرف شدن بسیاری از مشکلات این سالهای نمایشگاه کتاب را ایجاد محلی دایمی برای نمایشگاه دانست و گفت: مساله اصلی این است که مصلی امام خمینی (ره) برای برپایی نمایشگاه طراحی نشده و به همین دلیل مسوولان هنوز بهترین حالت برای برپایی غرفهها را به دست نیاوردهاند. از این رو همیشه ناشرانی هستند که از محل غرفه خود و شرایط حاکم بر نمایشگاه ناراضی باشند.
مدیر روابط عمومی نشر افق درباره کتابهای پرفروش در نمایشگاه بیستوششم گفت: کتابهای رضا امیرخانی و پل استر همیشه فروش خوبی داشتهاند. کتاب «مامور سيگاری خدا» نوشته محسنحسام مظاهری، «اندازهگیری دنیا» نوشته دانیل کلمان با ترجمه ناتالی چوبینه، رمان «آمستردام» اثر «ایان مک یوون»، «سرزمین نوچ» نوشته کیوان ارزاقی، «خاطرات صددرصد واقعی یک سرخپوست پارهوقت» اثر شرمن الکسی و «سرزمین نوچ» کیوان ارزاقی از آثار پرفروش نشر افق در بیستوششمین نمایشگاه کتاب تهران بود.
نشر افق امسال با حدود 800 عنوان کتاب به نمایشگاه کتاب آمد که نزدیک به 100 عنوان از آنها چاپ نخست بود.
جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
نظر شما