چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
پاسخ امام خميني(ره) به نظريه نياز‌هاي ضروري، شهادت است

منصور اعتصامي، قائم مقام سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: با اعمال فشار‌هاي اقتصادي نخستين كالايي كه از سبد خانوار حذف مي شود، هنر است زيرا آب و نان نيست. ماركسيست‌ها با ايده نظريه‌ كالاهاي اساسي، و امام خميني(ره) با نظريه شهادت كه اثري از فقر و غنا در آن نيست، به تئوري‌ها پاسخ مي‌دهند.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست هنرمندان و بيداري اسلامي شب گذشته با حضوردكتر منصور اعتصامي، قائم‌مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، استاد جليل رسولي، هنرمند برجسته خوشنويسي، استاد مرزي هنرمند ديگر  اين عرصه و قادر دلاورنژاد، شاعر، نويسنده و پژوهشگر در سراي اصلي اهل قلم بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.

منصور اعتصامي، قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات در اين نشست عنوان كرد: خداوند مي‌فرمايد در مورد آن‌چه كه نسبت به آن آگاهي كامل نداريد، سخن به ميان نياوريد و توقف كلام داشته باشيد. حوزه تخصصي من هنر است و من شاگرد حوزه اقتصاد و توسعه هستم.

وي افزود: حضورم در اين نشست فقط براي تشكر از هنرمندان و اهالي فرهنگ حاضر در اين سرا به عنوان يك مقام رسمي سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامي است تا از كساني كه در دوران خشكسالي اعتباري هنر، هنوز به فكر هنر هستند تجلیل کنم.

قائم مقام سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار كرد: هنگام تحميل فشار اقتصادي به صورت همه جانبه به خانوار‌ها، گروه‌‌هاي اجتماعي، شبكه‌ها و دولت، نخستين كالايي كه از سبد خانوار حذف مي شود، كالاي فرهنگي و هنري است زيرا در رديف كالا هاي ضروري تلقي نمي‌شود.

وي با اشاره به تاكيد و توجه دولت به تامين نياز هاي ضروري گفت: دولت بدون فوت زمان هميشه براي گراني و حذف كالاهاي اساسي از سبد خانوار برنامه‌ريزي مي‌كند اما حل مشكل گراني كالاهاي هنري و حتي حذف آن از سبد خانوار، اولويت چندم است زيرا آب و نان در كشور ما مهم‌تر از هنر است.

اعتصامي با اشاره به نظريه ماركسيست‌ها كه مدعي آن دايانا هانت صاحب ايده « نياز‌هاي اساسي» است، عنوان كرد: اين نظريه معتقد است تمام نياز ‌هاي ضروري انسان در راس هرم ضروريات است و نياز‌هاي ديگر در بدنه و ذيل اين هرم تعريف مي شوند. 

وي با تاكيد بر پاسخ امام خميني(ره) كه فرمودند، شهادت هنر مردان خداست، به اين نظريه جواب داد و گفت: با اين مقدمه از اين عبارت استفاده مي‌كنم كه نوعي پاسخ به همفكران ماركسيست است، عبارت شهادت هنر مردان خداست و منظور از آن نقطه‌اي است که شما ترجيح مي‌دهيد به دليل تحقق يك ارزش والاتر از جان شيرين گذر كني و مبتني بر يك ساختار آرمان‌‌خواهي رفتار كنييد.

اعتصامي افزود: شهادت جلوه‌اي از هنر است و هنگامي كه هنر در اين قالب مطرح مي شود ديگر اين مفهوم و نياز گره به آب و نان و نياز ‌هاي اساسي ما  گره نخورده و فقير و غني را شامل مي‌شود و در عرصه مقابله با ضد ارزش، كساني كه از ارزش دفاع مي‌كنند از آب و نان گذر كردند.

قائم مقام سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار كرد: فقر و غنا از منظر امام خميني(ره) در خلق هنر تاثيري ندارد و به همين دليل افراد فقير كشور‌هاي در شرف بيداري اسلامي، صحنه مقابله با ظلم را با جان دادن، اداره مي كنند.

وي با بيان اين كه به دليل ارايه مقاله‌اي براي دانشگاه زيتونه تونس افتخار حضور در اين كشور بعد از انقلاب تونس را داشتم، اظهار كرد: فرصتي دوساعته مهيا شد كه مي‌توانست به گشت‌و گذار، ديدار با مقامات، بازيد از موزه و رفتن به يك رستوران خوب صرف شود اما من از رايزن فرهنگي ايران در تونس خواستم اين دكان تفريح و بازديد را كنار بگذارد و مرا به مكاني ببرد كه در آن درس بگيرم.

اين رايزن فرهنگي با بردن من به محله كازبا كه در عربي(قصبه) است و  فرانسوي‌ها به آن كازبا مي‌گويند، مرا متحول كرد.

وي عنوان كرد: اين محله پر از مبارزاني بود كه وجودشان سراسر فقر بود اما دغدغه آن‌ها مبارزه با ستم بود و من از رهگذر آنان هنر را ديدم. هنر آنان كه معنايي از  اخلاق و هويت ديني ندارد اما مقابله با ظلم به عنوان يك اصل فطري، در وجودشان است.

اعتصامي اظهار كرد: بعد از گذشت چند سال از هنر بيداري اسلامي با كدام ابزار هنري اين واقعه را ثبت كرديم، من از مناسبات رسمي خارج مي شوم و مي‌گويم اگر سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات  بتواند سمبلي براي پيوند هنر با اين حركت بيداري اسلامي شود كه داراي انگيزه‌هاي غيرمادي و ماندگار است، به جزيي از هنر بيداري اسلامي دست پيدا كرده است.

وي با بيان اين‌كه براي رسيدن به مقصد هنر بيداري اسلامي هنوز به كفايت نرسيديم و در بسياري از مواقع راه را اشتباه رفتيم، اظهار كرد: اين هنرانتزاعي است و به دليل ارزش‌هاي آرماني ريزش مخاطب داريم چون اولويت ما نيست اما شما اهالي هنر دغدغه داريد، كه از شما تشكر مي‌كنم.

قائم مقام سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: اميدواريم سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات به عنوان پلي ارتباطي ميان هنرمندان و جوامع محروم و دورافتاه كه پذيرفتند زير بار ظلم نباشند از طريق انتقال هنر ارتباط برقرار كند و بي‌هنري محض از بي‌خردي منحصر به فرد در برابر ارزش‌هاي انساني ناشي مي شود.

استاد جليل رسولي در اين نشست عنوان كرد: خداوند را سپاس مي‌گويم كه خوشنويسي را سر راه من قرار داد و 50 سال مرا به اين هنر وابسته كرد. پنجاه سالي كه با عشق كار كردم و روزانه 18 ساعت تلاش كردم.

وي با تاكيد بر اين كه جنس هنر خوشنويسي با حركت بيداري اسلامي هماهنگ است، اظهار كرد: اين هنر از ديرباز با كتابت قرآن كريم، ادبيات و مسايل هشدار دهنده همراه بوده و يك بيت از آن يك كتاب معنا دارد.

رسولي افزود: بسياري از آثار من درون مايه مذهبي و عرفان دارند و حتي پيش از انقلاب هم عده‌اي به من خرده مي‌گرفتند و از اين محتوا انتقاد مي‌كردند اما اين هنر با مذهب درآميخته زيرا كسي كه خوشنويسي كار مي‌كند، بايد معتقد باشد.

اين هنرمند خوشنويس اظهار كرد: هنر خوشنويسي با دميدن روح سر و كار دارد و ما هنرمندان موفقي در اين زمينه داريم اما حفظ جايگاه و شان خوشنويسان كشور مساله‌اي است كه از آن غافل شديم زيرا فقط تعداد كمي از هنرمندان هستند كه از نظر مالي تامين هستند.

وي با بيان اين‌كه ترك‌ها بسيار به خط حرمت مي‌گذارند، عنوان كرد: در كشور تركيه خط به مثابه جواهر فروخته مي‌شود و هنرمندان آن رشته ارزش والايي دارند و اين هنر را به هر كس كه دوست داشته باشند، مي د‌هند اما در ايران بايد برنامه ريزي داشت تا آثار هنري را به پول نزديك كرد.

رسولي اظهار كرد: در مسابقه‌اي در تركيه كه بنده به عنوان داور در آن حضور داشتم، سه ايراني نفرات اول تا سوم شدند كه به ترتيب شامل حبيب رمضان‌پور، بابك حجازي و سيد علي فخاري است و همچنين صابر صفايي در خط كوفي نيز اول شد و اين نشان از استعداد ايراني دارد.

وي با بيان اين كه بايد از حرف فاصله بگيرم و به عمل برسيم، اظهار كرد: هنر خوشنويسي و داوري در اين عرصه بحثي وجداني است كه نبايد بر اساس مصلحت‌‌انديشي رصد شود.

جليلي با بيان اين كه در 25 كشور جهان نمايشگاه داشته و او  رابه واسطه آثارش مي شناسند، عنوان كرد: متاسفانه در ايران كتاب‌‌هاي من به درستي معرفي و ديده نشد. به عنوان مثال كتاب « نور علي نور» من در خارج از كشور بيشتر از ايران ديده شد.

وي با بيان اين‌‌كه تا كنون پنچ كتاب منتشر كرده است، اظهار كرد: هنر خوب در گوشه خانه هم كه نوشته شود، ديده مي شود. ترك‌ها مانند ايرانيان يك ضرب بنويس و هنرمند نيستند اما كار را درجه يك تحويل مي‌دهند و داوود بكتاش و حسن چلبي سرآمد‌هاي اين هنر در تركيه هستند.

استاد مرزي از هنرمندان خوشنويس كشور هم در اين نشست عنوان كرد: هنر هر چه دارد زيبايي است و در ذات خداوند است و هنر خوشنويسي با حركت از كثرت به وحدت، سطر به سطر زيبايي مي آفريند. 

وي افزود: هنر رمز ارتباط موثر با ديگران است و هنرمندانه صحبت كردن كلامي است كه ما از قرآن مي آموزيم و اين باعث تاسف است كه خط اسلامي در چين معروف‌تر از ايران است كه بايد قدر آن دانسته شود.

اين هنرمند خوشنويس كشور گفت: كارگران فرهنگي كشوربايد مورد حمايت قرار بگيرند و اين وظيفه سازمان فرهنگ، هنر و ارتباطات است كه در اين زمينه گام بلند بردارد و همچنين بايد تلاش كرد هنر خوشنويسي بدون توصيه رواج پيدا كند.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط