شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
انتشار 161 اثر در آستانه نمایشگاه کتاب برای کودکان و نوجوانان

نخستین هفته اردیبهشت و در آستانه آغاز بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 161 عنوان اثر برای بچه‌های ایرانی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین هفته از اردیبهشت ماه، 161 عنوان اثر برای بچه‌های سراسر ایران‌زمین به همراه داشت. کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان این هفته با وجود این‌که از نظر کمیت در اوج به سر نمی‌بردند، اما بر پله دوم حوزه چاپ ایستادند. کتاب‌های علوم عملی، کودک و نوجوان و ادبیات به ترتیب با 183، 161 و 155 عنوان اثر، مقام اول تا سوم‌ حوزه‌های چاپ این هفته را به خود اختصاص دادند.

تعقیب و گریز تالیف و ترجمه ادامه دارد 

مولفان این هفته همچنان پیشتاز چاپ در حوزه کودک و نوجوان بودند. از میان 161 عنوان اثر منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان، 3/76 درصد کتاب‌های تالیفی بودند. مترجمان این هفته نیز با 38 عنوان، در تعقیب مولفان بودند تا بتوانند از مولفان پیشی بگیرند، که ظاهرا موفق نشدند.

کفه ترازو به سمت تجدید چاپی‌ها

در حوزه تجدید چاپ و چاپ نخست، همچنان تجدید چاپی‌ها ابتکار عمل را در دست دارند. مدت‌هاست که حوزه کودک و نوجوان میزبان کتاب‌های تجدید‌چاپی است و به طور معمول کتاب‌های چاپ نخست، پس  از تجدید‌چاپی‌ها حرکت می‌کنند. این هفته نیز همچون سایر هفته همین روند طی شد و کتاب‌های تجدید چاپ 37/3 برابر کتاب‌های چاپ نخست بودند. 124 کتاب تجدید چاپی در کنار 37 کتاب چاپ نخست، سهم این هفته بازار کتاب کودک و نوجوان بودند.

ناشران شهرهای دیگر بیش از 300 درصد پیش از ناشران پایتخت

ناشران پایتخت این هفته، 126 عنوان اثر منتشر کردند تا به تنهایی 2/78 درصد کتاب‌های هفته را از آن خود کرده باشند. با این میزان، ناشران تهرانی، 6/3 برابر سایر ناشران کشور کتاب منتشر کردند. در حالی که پایتخت‌نشین‌ها از ناشران سایر شهرهای کشور پیش بودند، اما نمی‌‌توان 35 کتاب منتشر شده از سوی ناشران شهرهای دیگر را نادیده گرفت. 

متوسط‌ها  کجا قرار دارند؟

متوسط شمارگان این هفته چهار هزار و 614 نسخه بود که در مقایسه با میانگین متوسط‌های شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان در هفته‌های گذشته، رقم خوبی به شمار می‌آید. شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان به طور معمول میان سه تا سه هزار و 500 اثر در نوسان است.

میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته رقم 54 را لمس کرد. این رقم نشان می‌دهد که از میان 161 کتاب منتشر شده، کتاب‌های کودک و نوجوان تقریبا به طور برابر منتشر شده‌اند.

ترین‌ها!

ارزان‌ترین کتاب این هفته، «چه بازی‌های خوبی»، از نشر قدیانی بود. این کتاب یک هزار تومان بها داشت. در مقابل «چه بازی‌های خوبی»، مسابقات ریاضی ششم دبستان»، با بهای 16 هزار تومان گران‌‌ترین کتاب هفته لقب گرفت.
 
«قصه‌های من و بابام»، این هفته برای بیست و دومین بار به زیر چاپ رفت تا عنوان کتاب پرچاپ هفته را ازآن خود کند.

بیشترین شمارگان این هفته، با 15 هزار نسخه «پنجره‌ای رو به زیبایی» نوشته علی‌ حسن‌زاده بود. در مقابل این اثر‌ «نیکلا کوچولو به مسافرت می‌رود» با 500 نسخه کم‌ترین شمارگان در میان کتاب‌های این هفته را در اختیار داشت.

«داستان‌های شکسپیر» با 440 صفحه این هفته، پر ورق‌ترین کتاب هفته بود. «رنگ‌آمیزی دایناسورهای» با 12 صفحه کم صفحه‌ترین کتاب هفته به شمار آمد. 

بیش‌فعالان! 

ترانه فرصت، این هفته با 19 اثر تالیفی، مولف فعال هفته بود و فاطمه بازرگان با چهار اثر همتای مترجم فرصت بود. 

نشر مبتکران نیز با 19 اثر، بیشترین کتاب چاپ نخست را منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط