شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
تــنــهــا‌منبع ما برای نوشتن کتاب، خود سعدی افشار بود

«عالیجناب سیاه»، تنها کتاب منتشر شده درباره سعدی افشار، یگانه بازمانده نمایش‌های سنتی سیاه‌بازی و تخت حوضی است که روز گذشته درگذشت. این کتاب سال گذشته از سوی انتشارات پوینده منتشر شد. علی دهقان‌شاد، مدیر این نشر به «ایینا» گفت که سعدی افشار با این کتاب ماندگار شد و تنها منبع ما برای نوشتن این کتاب خود آقای افشار بود که برای گفت‌وگو به دفتر انتشاراتی می‌آمد.-

دهقان‌شاد به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: زمانی که مشغول آماده‌سازی کتاب «دیدار با چهره‌ها» لاله عالم، برای انتشار بودیم، متوجه شدیم که درباره سعدی افشار، با تمام شهرت و زحمتی که برای نمایش سنتی «سیاه بازی» کشیده، هیچ کتاب و منبعی وجود ندارد. یکی از بخش‌های همین کتاب «دیدار با چهره‌ها» گفت‌وگو با سعدی افشار بود. 

وی افزود: آن‌طور که من تحقیق کردم، سعدی افشار آخرین بازمانده «سیاه بازی» در ایران است. من درباره این نمایش تحقیق کردم و اطلاعاتی نیز درباره «مهدی مصری» یکی از مهم‌ترین چهره‌های این هنر داشتم که واقعا حیف بود  کتابی در این باره منتشر نشود. به همین دلیل به خانم عالم پیشنهاد دادم که این کار را پی‌گیری کند. 

دهقان‌شاد درباره روش کار بر کتاب «عالیجناب سیاه» گفت: از آن‌جاکه مطالب چندانی درباره سعدی افشار منتشر و یا مستندسازی نشده بود، به سراغ گفت‌وگو با خود این هنرمند رفتیم. آقای مجید امرایی برای هماهنگی با سعدی افشار و قرار مصاحبه با ایشان بسیار زحمت کشید. ما در روزهای متعددی دنبال این هنرمند می‌فرستادیم و او به دفتر نشر پوینده می‌آمد تا خانم عالم بتواند گفت‌وگوهایش را با ایشان انجام دهد. 

دهقان‌شاد گفت: من از انتشار این کتاب بسیار خوشحالم، چرا که سعدی افشار با این کتاب ماندگار شد. همچنین باید گفت که «عالیجناب سیاه» نخستین منبع درباره این هنرمند شهیر است. البته بسیار هم متاسفم که بسیار دیر به فکر انتشار کتاب درباره این هنرمند افتادیم. هنر سعدی افشار قابلیت پژوهش‌های بسیاری داشت. 

این ناشر در پاسخ به این سوال که «این کتاب تا به حال چه بازتابی داشته است؟»، گفت: زمانی که «عالیجناب سیاه» منتشر شد، بسیاری از دوستان و آشنایان سعدی افشار – به ویژه از خارج از کشور - با دفتر نشر پوینده تماس می‌گرفتند و جویای احوال او می‌شدند که به این ترتیب ما امکان مکالمه تلفنی بین آن‌ها و سعدی افشار را فراهم کردیم. 

دهقان‌شاد همچنین درباره دومین انتشار کتاب «عالیجناب سیاه» گفت: هم‌اکنون از نخستین انتشار کتاب «عالیجناب سیاه» چند نسخه‌ای بیشتر باقی نمانده و ما در تدارک انتشار دومین چاپ آن هستیم. 

وی در پایان در پاسخ به این سوال که «آیا قرار است که کتاب دیگری نیز درباره این هنرمند منتشر کنند؟» گفت: یکی از دوستان پژوهشگر، که فعلا اجازه بدهید نامش را بیان نکنم، مشغول یک کار پژوهشی درباره این هنرمند است. او حتی با همین دوستان و آشنایان دوران کودکی سعدی افشار هم بسیار صحبت و گفت‌وگو کرده است. به امید خدا پس از پایان، این پژوهش از سوی نشر پوینده منتشر خواهد شد. 

«عالیجناب سیاه» زندگی و خاطرات سعدی افشار، به کوشش لاله عالم، از سوی نشر پوینده با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۱۳۶ صفحه و بهای ۶ هزار تومان منتشر شده است. این تنها کتاب منتشر شده درباره زندگی و هنر این هنرمند شهیر است. 

سعدی افشار با نام کامل، سعدالله رحمت‌خواه، آخرین بازمانده نمایش‌های تخت حوضی و سیاه‌بازی در ایران روز گذشته، 30 فروردین، بعداز تحمل یک دوره طولانی بیماری به علت عفونت ریوی و پوکی استخوان در خانه شخصی خود در تهران درگذشت. 

وی متولد ۱۳۱۳ بود و برای نخستین بار در سال ۱۳۳۰ روی صحنه رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط