چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
«تروریسم‌شناسی» با رویکردی بومی منتشر می‌شود

«تروریسم‌شناسی» عنوان اثری مشترک از نوروز کارگری و علی‌اکبر حیدری‌فرد است که به زودی منتشر می‌شود. این کتاب می‌کوشد با نگاهی بومی به بررسی مفهوم تروریسم بپردازد و کشورمان را از اتهامات تروریسمی تبرئه کند.-

نوروز کارگری، یکی از مولفان این کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره دغدغه‌های اصلی  این پژوهش اظهار کرد: درباره مبحث تروریسم موضوعات متعددی در محافل سیاسی و حقوقی مطرح می‌شود و به نوعی سخن گفتن در این زمینه رواج زیادی یافته است. دستاوردهای این کتاب از آن‌رو اهمیت می‌یابند که سعی دارند به شکل کاملا ایرانی و بومی مقوله تروریسم را بررسی کنند.

وی درباره ضرورت تالیف کتاب «تروریسم‌شناسی» و پرداختن به مقوله تروریسم گفت: متاسفانه در تاریخ معاصر به ویژه از دهه 60 تاکنون کشور ما بیشترین اقدامات تروریسمی را از سوی دیگران متحمل شده است و به نوعی در این زمینه زیان‌دیده به شمار می‌آید. از سوی دیگر در عرصه جهانی نیز متهم به اقدامات تروریسمی هستیم پس در راستای پاسخگویی به این اتهامات و پوشش زیان‌هایی که در آینده متحمل می‌شویم، لازم است تدابیری را لحاظ کنیم که این کتاب به آن‌ها توجه دارد. 

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: باتوجه به رویکردهای متفاوتی که در حوزه تروریسم نمود می‌یابد، هر محققی به شیوه خاصی این مساله را بررسی می‌کند. در نگارش این کتاب نیز کوشیدیم با نگاهی جدید، منطقی‌تر و منطبق بر وضعیت بومی کشورمان، مقوله تروریسم را بنگریم و مورد بررسی قرار دهیم در حالی که اغلب مباحث آثار این حوزه اعم از کتاب‌ها و مقالات برگرفته از رویکردهای غالب جهانی‌ درباره تروریسم‌اند.

کارگری درباره ساختار کتاب «تروریسم‌شناسی» گفت: مباحث این نوشتار طی سه فصل سامان یافته‌اند؛ فصل نخست با عنوان «مفهوم تروریسم» تنوعات مفهومی تروریسم را بررسی می‌کند و مرزبند‌های آن را با سایر مفاهیم سیاسی آشکار می‌سازد. دومین فصل کتاب «تروریسم شخصی» نام دارد که نقش اسطوره‌ها و گرایش‌های سیاسی عملیات تروریسمی اشخاص علیه دولت‌ها را تبیین می‌کند. «تروریسم بین‌المللی» عنوان واپسین فصل است که تعاریف موجود از تروریسم را در کنوانسیون‌ها و اسناد بین‌المللی اعم از جهانی و منطقه‌ای می‌کاود.

نخستین چاپ کتاب «تروریسم‌شناسی» اکنون از سوی انتشارات خرسندی در مراحل چاپ و نشر قرار دارد. این کتاب برای ارایه در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در 272 صفحه با شمارگان هزار نسخه منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها