سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
تجلی قرآن در صحیفه سجادیه

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

سیر تکاملی مخلوقات، در مسیر اراده و محبت خداوند

اراده‌ی حضرت حق، همان علم او به نظام آفرینش بر وجه اَتَم و اکمَل است. معنی «محبت» در انسان‌ها، میل نفس است نسبت به هرچه که با آن موافق و ملایم است؛ ولی محبتی این چنین در مورد ذات حق محال است و منظور از آن، لازم آن، یعنی اراده است؛ زیرا لازمه‌ی هر محبتی، خواست و اراده است.
هر انسانی به حسب غریزه و طبیعتش، به خوبی‌ها محبت می‌ورزد و خواهان آن است، و چون همه خوبی‌ها، رشحات جمال حق‌اند ـ همچنان که وجود همه‌ی موجودات، رشحات آن وجود مطلق‌اند ـ همه‌ی محبت‌ها در حقیقت نسبت به خدا است؛ هرچند در ظاهر، نسبت به جمال و جاه و مال و ... باشد.
یکی از اسباب محبت جمال است و جمال ذاتاً محبوب است، و خداوند جمیل است و جمال را دوست دارد؛‌ پس خودش را دوست دارد. سبب دیگر، احسان است و احسان تمامی نمی‌پذیرد مگر به خدا، و هیچ محسنی نیست، مگر خدا، پس اگر جمال را دوست داری، خدا را دوست داری؛ زیرا او جمیل است. و اگر احسان را دوست داری، در حقیقت جز خدا را دوست نداری، که او فقط محسن است. بنابراین در هر حال متعلَّق محبت، فقط خداست.

صفحه 71/ تجلی قرآن در صحیفه سجادیه/ فاطمه احمدی/ انتشارات حنیفا/ چاپ اول/ سال 1391/ 368 صفحه/ 17500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها