شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
جلد هفتم شاهنامه با تصحیح جوینی به نمایشگاه می‌رود

فرزند مرحوم عزیزالله جوینی از مراحل انتشار تصحیح جلد هفتم «شاهنامه» (نسخه دستنویس فلورانس) و ویرایش دست‌نویس‌های پدرش از تصحیح جلد هشتم این نسخه با نظارت چند شاهنامه‌پژوه خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عزیزالله جوینی متولد 1304، شاهنامه‌پژوه، محقق، مصحح و نسخه‌شناس بود. وی تصحیح «شاهنامه» را براساس نسخه دست‌نویس موزه فلورانس(محرم 614) انجام داد که در زمان حیاتش 6 مجلد از این تصحیح به قلم وی از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید. در این مجموعه علاوه بر تصحیح، گزارش واژگان دشوار و برگردان همه ابیات به فارسی روان نیز ارایه شده است.

تصحیح جلد هفتم «شاهنامه» که به داستان زندگی 12 رخ در شاهنامه اختصاص دارد نیز در زمانی که جوینی در قید حیات بود به ناشر سپرده شد و اکنون مراحل انتشار را طی می‌کند.

مازیار جوینی، فرزند مرحوم جوینی درباره کتاب‌های پدرش به «ایبنا» گفت: به احتمال زیاد جلد هفتم «شاهنامه» و تجدید چاپ مجلدهای پیشین آن در نمایشگاه کتاب سال آینده ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: تصحیح ایشان از جلد هشتم «شاهنامه» که به داستان کی‌خسرو اختصاص دارد به پایان رسیده، اما از آن‌جایی که ویرایش نهایی آن‌ها انجام نشده است، در نظر داریم از چند استاد شاهنامه‌پژوهی برای ویرایش نهایی آن‌ها کمک بگیریم تا آماده انتشار شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این‌ها چاپ سوم «ترجمه و تفسیر مفردات قرآن» (نسخه‌ای کهن متعلق به کتابخانه آستان قدس رضوی) از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دست چاپ است. این اثر نخستین‌بار در سال 1377 منتشر شد.

عزیزالله جوینی بامداد چهارشنبه (25 بهمن) در سن 87 سالگی به دلیل خونریزی داخلی در بیمارستان تهران کلینیک درگذشت.

تصحیح ترجمه فارسی «نهج‌البلاغه»، «فرهنگ مجموعه الفرس»، «فرهنگ مصادر‌اللغه عربی به فارسی»، گزیده «خمسه حکیم نظامی گنجوی» (همراه با شرح لغات و ترکیبات) و تصحیح «شاهنامه» براساس نسخه دست‌نویس موزه فلورانس(محرم 614) از آثار وی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط