جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
نقش رسانه در آگاهی‌بخشی سیاسی و اجتماعی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

مشارکت سیاسی و رسانه‌ها 

بدون آگاهی و بینش، مشارکت مردم نه تنها سودمند نیست، بلکه مانع توسعه و پیشرفت سیاسی و اجتماعی خواهد بود. مشارکت ناآگاهانه موجب حرکت‌های خشونت‌بار و هرج و مرج می‌شود و فرصت‌طلبان، مردم را به دنبال سیاست قدرت‌طلبانه خود می‌کشند. مشارکت سالم و مؤثر در هر جامعه، نیازمند فضای باز و سالم برای پیشبرد روند آگاهی‌بخشی و روشنگری به وسیله رسانه‌های گروهی و دیگر نهادها و سازمان‌هاست تا اندیشه و عمل برخاسته از آن، موجب توسعه و پیشرفت جامعه شود.
گرایش‌های سیاسی، گروهی و حزبی مردم و ارزیابی آنها از سیاست‌های حکومت، به پیش‌زمینه‌های آن آگاهی بستگی دارد که رسانه‌های گروهی در اختیارشان قرار می‌دهند. بیشتر تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های سیاسی در اتاق‌های بسته پارلمان‌ها و دولت‌ها و دور از چشم مردم انجام می‌شود که دیر یا زود باید آشکار گردد و در اختیار مردم قرار گیرد. در اینجا رسانه‌ها هستند که سیاست‌های اعمال شده را با ابزارهای تشویق، ترغیب یا با نقد سیاست‌های به کار گرفته، به آگاهی مردم می‌رسانند.

صفحات 76 و 77/ نقش رسانه در آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی/ مهدیه یاوری وثاق/ انتشارات مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما/ چاپ اول/ سال 1391/ 176 صفحه/ 4500 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها