یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

نل نادینگز 

نل نادینگز مانند سایر فیلسوفان مشهور، خدمات وسیعی به دانش تعلیم و تربیت ارائه کرده است. به خصوص، موضوعات تحقیقات او حول تحلیل غمخواری و جایگاه آن در علم اخلاق، ایجاد ساختارهای مدرسه‌ای برای تشویق روابط غمخواری، تلاش برای تجدیدنظر درباره مفهوم بدی از منظر زنان، و استفاده از علاقه مادرانه برای تربیت اخلاقی بوده است. تأثیر گسترده تحقیقات نادینگز به مفاهیم وسیع وی درباره استدلال، ارزشها و باورهای اخلاقی وابسته است. علاوه بر آن، خدمات وی در برهه حساس مناظرات معاصر درباره تعلیم و تربیت صورت گرفته است. جریان‌های اخیر علاقه‌ای پویا به زندگی اخلاقی و رشد اخلاقی را تقویت کرده است. با این حال، فرصتهای موجود برای حمایت از مبانی اخلاقی تدریس و یادگیری نیز از سوی جریانهای سیاسی خواهان تأکید بر دیدگاههای تنگ‌نظرانه و غالباً حسرت‌زده برخی از گروههای خاص مورد تهدید قرار دارند. نادینگز برای رویارویی با خطری که علیه حمایت از مبانی اخلاقی تدریس و یادگیری وجود دارد، مفهومی از باورهای اخلاقی را ارائه کرد که به فهم دقیق‌تر و جامع‌تر ما از باورهای اخلاقی کمک شایانی می‌نماید وگرنه امروزه فاقد برداشت درستی از این اصطلاح بودیم.

صفحات 386 و 387/ پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی(از پیاژه تا عصر حاضر)/ جوی آ. پالمر/ ترجمه جمعی از مترجمان/ انتشارات سمت/ چاپ اول/ سال 1391/ 540 صفحه/ 10000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها