شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸
ارایه مطالعات موردی از جدیدترین ساختمان‏های بلند در یک کتاب

یکی از مولفان سمنانی كتاب «سیستم‌های مقاوم سازه‌ای در ساختمان‌های بلند» گفت: نقطه تمایز این کتاب در مقایسه با سایر آثار منتشر شده در این حوزه آن است که در پایان هر فصل مطالعات موردی از جدیدترین ساختمان‏های بلند که با این سیستم‏ها ساخته شده‏اند، ذکر شده است. در این کتاب جزییات بیشتری از معماری و سازه بسیاری از برج‌های بلند و زیبای جهان ارایه شده است.-

سیما آرامش یکی از مولفان كتاب «سیستم‌های مقاوم سازه‌ای در ساختمان‌های بلند» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره هدف اصلي خود از تالیف اين اثر اظهار کرد: ارایه آخرین دستاوردها در زمینه سازه‌های بلند مرتبه و بررسی سیستم‌های مقاوم جانبی در ساختمان‌های بلند مرتبه و درک بهتر از رفتار آن‌ها یکی از اهداف من از تالیف این کتاب است.
 
وی ادامه داد: در اين كتاب نکات اساسی طراحی و ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه، عملکرد سازه‌ای انواع سیستم‌های مقاوم جانبی و تأثيرگذاري سازه آن‌ها بر طرح معماری ساختمان‌ها از ابتداي شكل‌گيري سازه‌های بلند تاكنون مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. همچنین در این کتاب آسیب‌پذیری ساختمان‌های بلند تحت بارهای باد و زلزله مورد توجه قرار گرفته است.
 
آرامش افزود:‌ در این میان توجه به افزایش روز افزون ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه، ضرورت شناخت هر چه بیشتر از رفتار سیستم‌های مقاوم جانبی و نحوه به‌ کارگیری و طراحی آن‌ها احساس می‌شد. 

کارشناس ارشد رشته سازه، با بیان این‌که کتاب در 13 فصل به رشته تحریر درآمده است، افزود: در فصل اول طبقه‌بندی سیستم‌های مقاوم جانبی در ساختمان‌های بلند، در فصل‌های دوم و سوم، انواع سیستم‌های سازه‌ای داخلی از جمله سیستم کمربندهای خرپایی و هسته‌های مقاوم و در فصل‌های چهارم تا هشتم سیستم‌های سازه‌ای خارجی مانند سیستم‌های سازه‌ای لوله‌ای، شبکه قطری و شبکه خارجی بررسی شده‌اند.
 
وی گفت: همچنین در فصل‌های نهم تا سیزدهم، سیستم‌های سازه‌ای در ساختمان‌های بسیار بلند، اثر نیروی جانبی باد روی ساختمان‌های بلند، بررسی طرح معماری و سازه‌ای بلندترین ساختمان جهان، برج دبی (برج خلیفه) و معرفی 20 ساختمان بلند سال 2020 مورد مطالعه قرار گرفته است. 

آرامش همچنین گفت: موضوعات فصل‌های پایانی این کتاب نیز برای معمارانی که علاقه به مباحث سازه‌ای دارند بسیار کاربردی است.

این کارشناس معماری با بیان این‌که تمرکز اصلی این کتاب بر معرفی جدیدترین سیستم‌های مقاوم جانبی در ساختمان‌های بلند مرتبه که در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: همچنین مسایل معماری، سازه‌ای، طراحی و تأثير فرم و عملكرد آن‌ها بر ساختمان‌های بلند از  موضوعات این کتاب به شمار می‌آیند.

وی در پاسخ به این سوال که نقطه تمايز كتاب در مقايسه با ساير آثار منتشر شده در اين حوزه چيست، بیان کرد: نقطه تمایز این کتاب در مقایسه با سایر آثار منتشر شده آن است که در پایان هر فصل مطالعات موردی از جدیدترین ساختمان‏های بلند که با این سیستم‏ها ساخته شده‏اند، ذکر شده است. در این کتاب جزییات بیشتری از معماری و سازه بسیاری از برج‌های بلند برجسته و زیبای جهان ارایه شده است و امیدوارم این امر گامی موثر برای اجرا و ساخت هر چه بهتر ساختماهای بلند مرتبه باشد. 

آرامش درباره مخاطبان کتاب توضیح داد: تمام استادان، مهندسان و دانشجویان رشته‌های مهندسی عمران و معماری در مقاطع تحصیلات تکمیلی مخاطبان کتاب‌ هستند و این اثر به عنوان سه واحد درسی در مقطع دکتری تدریس می‌‌شود.

مولف كتاب «سیستم‌های مقاوم سازه‌ای در ساختمان‌های بلند» درباره این‌که مخاطب با خواندن اين كتاب به چه نتايجي دست پيدا مي‌كند، عنوان کرد: در این کتاب نتایج تحقیقاتی را می‌یابید که مطابق با آن‌ها، اطلاعات مورد نیاز در طراحی ساختمان‌های بلند مرتبه حاصل می‌شود. در واقع مخاطبان با آخرین دستاوردهای تحقیقات نویسندگان در زمینه عملکرد و رفتار سازه‌ای سیستم‌های نوین ساختمان‌های بلند مرتبه آشنا می‌شوند و امید است چاپ این مجموعه گامی در زمینه ارتقای سطح علمی و به روز رسانی دانش متخصصان این حوزه باشد. 

آرامش همچنین در پایان سخنانش در پاسخ به این سوال که در ويرايش بعدي چه تغييراتي اعمال خواهيد كرد، گفت: با توجه به استقبال بسیار زیادی که از این کتاب شده است در مدت کوتاهی چاپ دوم کتاب ارایه خواهد شد. در ویرایش بعدی سعی بر آن است که جزییاتی دقیق‌تر از نحوه آنالیز و طراحی سازه‌های بلند مرتبه با در نظر گرفتن انواع تحلیل‌ها و آیین‌نامه‌ها مطرح شود.
 
وی تاکید کرد: همچنین نگاهی دقیق‌تر به انواع سیستم‌های مقاوم سازه‌ای در سازه‌های بتنی، فولادی و کامپوزیت خواهیم داشت و به بررسی نکات ویژه در طراحی آن‌ها خواهیم پرداخت.

كتاب «سیستم‏های مقاوم سازه‏ای در ساختمان‏های بلند» تالیف دکتر علی خیرالدین استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان و مهندس سیما آرامش کارشناس ارشد سازه، در شمارگان یک هزار نسخه توسط انتشارات دانشگاه سمنان منتشر شده است. اين كتاب با قيمت 130هزار ريال وارد بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط