دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۳
نمايشگاه قديمي‌ترين و كمياب‌ترين كتاب‌هاي چاپي

نمايشگاه قديمي‌ترين و کمياب‌ترين کتاب‌هاي ارزشمند چاپي قبل از سال 1320 در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي(ع) از امروز آغاز به كار كرد. در اين نمايشگاه قديمي‌ترين کتاب‌هاي چاپ شده توسط معروف‌ترين چاپخانه‌هاي ايران و جهان به نمايش گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سيد عباس مرجاني، مسوول روابط عمومي سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي(ع) با بيان اين مطلب گفت: آشنايي پژوهشگران و علاقه‌مندان به ميراث مکتوب و آثار به جاي مانده از گذشتگان هدف برگزاري اين نمايشگاه است.

مسوول روابط عمومي مركز اسناد آستان قدس رضوي خاطرنشان كرد: براي انتخاب آثار ملاک‌هايي نظير تاريخ چاپ، زبان، جلد، کاغذ، قطع و چاپ مد نظر بود که سعي شده براساس آن بهترين و نفيس‌ترين آثار انتخاب و نمايش داده شود.

وي به نمايش اولين کتاب‌هاي چاپي فارسي اشاره كرد و افزود: «رساله جهاديه»، «جلاء العيون»، «حليه المتقين»، «حيات القلوب» و «رساله حسنيه» از جمله اولين كتاب‌هاي چاپي فارسي هستند كه در معرض ديد پژوهشگران قرار مي‌گيرند.

مرجاني يادآور شد: در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي تعداد قابل توجهي از کتاب‌هاي منحصر به فرد از چاپخانه‌هاي معروف جهان نظير چاپخانه بولاق وجود دارد و از مجموع اين آثار کتاب‌هاي نفيسي مانند «اقيانوس في شرح قاموس» که در سال 1250 هجري قمري در مطبعه بولاق مصر به چاپ رسيده، نمايش داده مي‌شود.

وي اضافه كرد: در اين مجموعه کتاب‌هاي ارزشمندي از کشورهاي انگليس، هلند، آلمان، فرانسه، هندوستان و ترکيه به چشم مي‌خورد.

كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي داراي گنجينه‌اي بالغ بر پانزده هزار نسخه كتاب چاپ سربي است كه در اين گنجينه منحصر به فرد نظير مجموعه كتاب‌هاي درسي از دارالفنون تا انقلاب اسلامي وجود دارد و مورد توجه بسياري از پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

اين نمايشگاه تا 4 اسفندماه در كتابخانه مركز اسناد آستان قدس رضوي داير خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط