سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
تنور گرم نمایشگاه می‌توانست داغ‌تر شود

هفتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب گلستان امروز به کار خود پایان می‌دهد. با وجود برگزاری این دوره از نمایشگاه در فصل زمستان، استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفت. توجه به تنوع و کیفیت آثار ارایه شده در نمایشگاه و همچنین فراهم کردن امکانات مناسب‌تر برای مردم و ناشران می‌توانست تنور نمایشگاه را در استانی که به لحاظ شاخص سرانه مطالعه جایگاه چندان خوبی نیز ندارد، از این نیز گرم‌تر کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هفتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب گلستان امسال از (6 تا 12 دی ماه) از ساعت 14 تا 21 به همت اداره ارشاد استان گلستان با حضور 400 ناشر از سراسر کشور برگزار شد. این نمایشگاه اکنون ساعات پایانی خویش را سپری می‌کند.

این دوره از نمایشگاه در مقایسه با دوره‌های پیشین تغییراتی داشت. نمایشگاه سال گذشته در فصل پاییز برگزار شد و امسال این نمایشگاه در فصل زمستان شکل گرفت و به همین دلیل، بارش برف و باران در برخی روزهای برگزاری نمایشگاه موجب نگرانی مسوولان، ناشران و مراجعه‌کنندگان شد.

از سوی دیگر، برخلاف سال‌های گذشته به جای برگزاری نمایشگاه در دو نوبت صبح و بعد‌ازظهر، امسال نمایشگاه تنها در نوبت بعدازظهر برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه استانی کتاب گلستان حدود 350 میلیون تومان بن کتاب توزیع شد که به گفته مسوولان و مراجعه‌کنندگان، با توجه به استقبال مردمی، این میزان کم بود.

برگزاری برنامه‌های جنبی، نقطه مثبت نمایشگاه 
احمد خواجه‌نژاد، مدیر انتشارات پیک ریحان، در ارزیابی خود از نمایشگاه استانی کتاب گلستان می‌گوید: امسال نمایشگاه فضای مناسبی را در اختیار ناشران قرار داد و از سوی دیگر، برگزاری برنامه‌های جنبی مانند نقد و بررسی کتاب‌ها و نیز رونمایی از تازه‌های نشر استان گلستان موجب پررونق‌تر شدن نمایشگاه شد. این برنامه‌ها همچنین در ارتباط بیشتر مخاطبان و مولفان بسیار تاثیرگذار بودند.
 
این ناشر استانی با اشاره به این‌که مکان برگزاری نمایشگاه در خارج از شهر گرگان واقع شده است، می‌افزاید: طی کردن مسافت طولانی برای مراجعه‌کنندگان به صورت طبیعی سخت است. این مشکل می‌تواند با خدمات‌رسانی بهتر حل شود. 

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش تناسب نداشتن قیمت‌ کتاب‌ها و بن یارانه‌ را یکی از مشکلات این دوره از نمایشگاه می‌‌داند و عنوان مي‌كند: با توجه به گرانی کاغذ امسال یک مجموعه سه جلدی کتاب 150 هزار تومان بود، در حالی‌که بن کتاب اختصاص داده شده به دانشجویان کارشناسی ارشد حتی نصف این قیمت هم نبود. در مجموع، می‌توان گفت که در حالی که قیمت کتاب رشد چندین برابری داشت اما بن کتاب با همان رقم سال گذشته توزیع شد.
 
این ناشر استانی بر برگزاری بیشتر برنامه‌های جنبی تاکید می‌کند و می‌گوید: امسال برگزاری برنامه‌های جنبی در مقایسه با سال گذشته بهتر بود. امیدواریم این برنامه‌ها در دوره‌های بعدی به صورت جدی‌تر دنبال شوند، چون فضای تبادل نظر خوبی را برای ناشران، مولفان و مراجعه‌کنندگان فراهم می‌کنند. 

خواجه‌نژاد همچنین به برگزارکنندگان نمایشگاه توصیه کرد تا نمایشگاه استانی کتاب را در فصل مناسب‌تری برگزار کنند. وی معتقد است که این نمایشگاه باید در استان‌های سردسیر در فصل گرما و در استان‌های گرمسیر در فصل سرما برگزار شود تا برای مخاطبان مشکلی پیش نیاید.
 
بعدازظهر، وقت مناسبی برای دیدار ار نمایشگاه 
حجت‌الله نورزی یکی دیگر از ناشر استانی گلستان، امسال با 10 اثر جدید به نمایشگاه کتاب گلستان آمد. وی از برگزاری نمایشگاه کتاب در نوبت بعدازظهر اظهار رضایت می‌کند و می‌گوید: با توجه به دور بودن مکان نمایشگاه، برگزاری آن در نوبت بعدازظهر فرصت بیشتری را در اختیار مردم قرار می‌داد تا از نمایشگاه بازدید کنند. 

این ناشر استانی نقطه ضعف این دوره از نمایشگاه کتاب را غیبت ناشران تهرانی عنوان می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه امسال تنوعی در حضور ناشران وجود نداشت و بیشتر ناشران از استان قم بودند و از تهران ناشران کمی شرکت کردند. بهتر است در نمایشگاه‌های استانی تعداد زیادی از ناشران تهرانی که اغلب دارای آثار متنوعی‌اند، شرکت کنند تا نیازهای انواع مخاطب در نمایشگاه کتاب برطرف شوند. 

علل کاهش بازدیدکننده از نگاه یک ناشر
علی اصغر مقسمی ،مدیر انتشارات مقسم نیز از دیگر ناشران استانی گلستان، برگزاری نمایشگاه کتاب را فرصت مناسبی برای ترویج مطالعه و کتاب در بین مردم می‌داند و می‌گوید: امسال کارکنان اداره ارشاد زحمات زیادی را برای برگزاری نمایشگاه کتاب کشیدند اما برگزاری نمایشگاه در دی‌ماه موجب کاهش بازدید شده بود، چراکه با توجه به سرمای زمستانی و بارش برف و باران حضور مردم در نمایشگاه با اتوبوس‌هایی که برای خدمات‌رسانی فراهم شده بود، سخت بود.
 
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، همزمان شدن نمایشگاه با فصل امتحانات دانش‌‌آموزان تا حدی منجر به کاهش بازدید‌کنندگان شد. باید در نظر داشت که ناشران استان‌های دیگر برای حضور در این نمایشگاه باید خانه اجاره کنند و هزینه‌های مختلفی را بپردازند. بنابراین، اگر فروش خوبی نداشته باشند، ترجیح می‌دهند دیگر در نمایشگاه شرکت نکنند. 

مقسمی همچنین ضمن انتقاد از تبلیغات کم رسانه‌های استان گلستان درباره برپایی این نمایشگاه اظهار می‌کند: سال گذشته رادیوی استانی در نمایشگاه حضور داشت اما امسال این اتفاق نیفتاد و در مجموع، اطلاع‌رسانی خوبی برای نمایشگاه صورت نگرفت.

تعیین زمان برگزاری نمایشگاه بر عهده ارشاد گلستان نیست
غلامرضا منتظری‏‏، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، در پاسخ به برخی نقاط ضعف نمایشگاه استانی چون تعیین زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، می‌گوید: تعیین زمان برگزاری نمایشگاه کتاب بر عهده اداره ارشاد استان نیست و ما در این زمینه تنها پیشنهاد کننده‌ایم. باید در نظر داشت که این نمایشگاه‌ها در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و ممکن است هر چند سال یکبار برای یک استان این مشکل پیش بیاید و نمایشگاه در فصل سرما برگزار شود.

وی ادامه می‌دهد: ما پیشنهاد دادیم تا نمایشگاه در فصل پاییز برگزار شود اما این اتفاق نیفتاد و از سوی دیگر، با توجه به این‌که تنها یک مکان را برای برگزاری نمایشگاه داریم و این سالن نیز تا دوم دی‌ماه رزرو شده بود، امکان برگزاری نمایشگاه در تاریخ دیگری نبود. 

این مقام مسوول درباره این‌که میزان بن یارانه‌ای کتاب‌ها با قیمت آن‌ها تناسب ندارد نیز اظهار می‌کند: این انتقاد از سوی ما نیز ارایه می‌شود. قیمت کتاب به دلیل گرانی کاغذ چندین برابر شده است و بن همچنان مانند سال گذشته توزیع شد. البته معاونت فرهنگی نیز به این مشکل واقف است اما باید مشکل گرانی کاغذ حل شود تا این موضوع نیز برطرف شود.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم گلستان از نمایشگاه می‌افزاید:  سال گذشته 300 میلیون تومان بن کتاب توزیع کردیم که امسال این میزان به 350 میلیون تومان افزایش داشت و تا روز گذشته 260 میلیون تومان بن فروش رفت. با توجه به سخت‌گیری‌های ما برای این‌که این بن به دست افراد بیشتری برسد، بن‌های درنظر گرفته شده امروز به پایان می‌رسند. در این دوره40 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند که رقم بسیار خوبی است.

منتظری در پاسخ به سوال دیگری درباره غیبت برخی ناشران و تنوع نداشتن آثار نیز می‌گوید: روند حضور ناشران را ما تعیین نمی‌کنیم. در این دوره 520 ناشر ثبت‌نام کردند که 400 ناشر در نمایشگاه حضور یافتند. از این میان، 24 غرفه در اختیار ناشران مذهبی بود و این‌گونه نبود که بیشتر ناشران از استان قم باشد و اساسا این تصور درستی نیست.

وی تاکید می‌کند: در بازدیدی که من از نمایشگاه داشتم، ناشران بزرگی از تهران مانند انتشارات دانشگاه تهران، نشر امیرکبیر و نشر علمی فرهنگی حضور داشتند، بنابراین، حضور زیاد ناشران قمی یک سخن کلی است که چندان صحت ندارد.

بر اساس این گزارش، برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب فرصتی است که می‌تواند موجب ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح استان‌ها و سهولت دسترسی مردم به کتاب شود. این اقدام در نهایت منجر به افزایش سرانه مطالعه در میان مردم می‌شود. حمایت از ناشران استانی، توزیع بیشتر بن کتاب در میان اقشار مختلف مردم، دعوت از ناشران مختلف برای متنوع کردن کتاب‌ها در نمایشگاه و همچنین برگزاری نمایشگاه در زمان و فصل مناسب با توجه به شرایط اقلیمی آن‌ها می‌تواند موجب افزایش اقبال عمومی ناشران و بازدیدکنندگان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط