سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
بررسی نسبت مفاهیم فلسفه اسلامی با دیجیتالیسم در یک کتاب

نسبت دنیای دیجیتال با مفاهیم فلسفه اسلامی مانند «وجود» و «ماهیت»، موضوع کتاب «دیجیتالیسم» است. این اثر بررسی می‌کند که آیا ممکن است این مفاهیم در دنیای دیجیتال موضوعیت خود را از دست بدهند._

نویسنده کتای «دیجیتالیسم» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: دغدغه‌ای در من پیدا شده است که دریابم فراگیر شدن دیجیتالیسم در دنیای کنونی و دگرگون شدن مفاهیم و ارزش‌های گذشته چه مسیری را در آینده طی خواهد کرد و چه تغییراتی در انسان پدید می‌آورد.

کریم فیضی با اشاره به تغییرات شگرفی که دیجیتالیسم در جهان ایجاد کرد گفت: اکنون ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که ابزارهای کهن کارایی خود را از دست داده‌اند.برای مثال ما می‌توانیم دانشمند باشیم بدون این‌که یک جلد کتاب خوانده باشیم. دیجیتالیسم که دنیای مجازی اصلی‌ترین رکن آن است، دانش و اطلاعات را به نحو متفاوت از گذشته در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین با استفاده از رایانه می‌توانیم چندین جلد کتاب بنویسیم،بدون این‌که دست به قلم بزنیم.

وی افزود: این امور هرچند امروزه از بدیهیات هستند و اصلا عجیب به نظر نمی‌رسند، اما تغییرات بزرگی به حساب می‌آیند و جای تامل دارند. در این کتاب چگونگی و چرایی پدید آمدن دیجیتالیسم و همچنین جایگاه انسان در این دنیا را به لحاظ فلسفی بررسی کرده‌ام.

به گفته این نویسنده، تفاوت و تشابه انسان عصر دیجیتال با انسان قرون پیشین، چیستی و چگونگی ذهن دیجیتال و این‌که انسان در عصر حاضر تا چه اندازه به حافظه نیاز دارد از جمله موارد دیگری است که در این اثر بررسی شده‌اند.

فیضی یادآوری کرد: امروز به کمک موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی به مطلبی که نیاز داریم دست می‌یابیم و همچنین شماره‌های مورد نیاز را روی تلفن همراه پیدا می‌کنیم،بدون این‌که چندان به حافظه خود متکی باشیم. حال باید بررسی کرد که آیا حافظه انسان در عصر حاضر رسالت خود را از دست داده است یا خیر.

وی به تطبیق نظام دنیای دیجیتال با فلسفه اسلامی اشاره کرد و گفت: وجود و ماهیت و همچنین کثرت و وحدت از مسایل مهم فلسفه اسلامی‌اند. در این کتاب بررسی کردم که سهم و جایگاه این مسایل در عصر دنیای مجازی چیست و کجاست.

فیضی ادامه داد: وزن در دنیای مجازی معنایی ندارد، اما در فلسفه اسلامی می‌گوییم «کل شیء متحیّز» یعنی هرچیزی جایی را به خود اختصاص می‌دهد و مکان‌مند است، حال سرنوشت این مفهوم در دنیای دیجیتال چه می‌شود. برای مثال 10 میلیون نسخه کتاب را می‌توان در یک فایل رایانه‌ای جای داد و در این‌جا عملا مکان‌مند بودن چیزها در فلسفه اسلامی نقض می‌شود. در این کتاب سعی کردم نسبت فلسفه اسلامی را که بنیادی ارسطویی دارد با عصر دیجیتال بسنجم تا ببینم کدام یکدیگر را باطل می‌کنند.

وی چنین بحث‌هایی را نوپدید و تا حدودی چالش‌برانگیز دانست و گفت: ممکن است با طرح این بحث‌ها عده‌ای حق را به جانب فلسفه اسلامی و عده‌ای نیز حق را به جانب دیجیتالیسم بدانند، از همین رو ممکن است چالشی ایجاد شود.

کتاب «دیجیتالیسم» احتمالا از سوی انتشارات اطلاعات منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها