چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۸
سوژه‌ها و صحنه‌های پایداری، فضاي باز نگارش داستانک‌اند

سخنگوي انجمن قلم ایران در اختتامیه سومين جشنواره داستان كوتاهِ کوتاه پايداري گفت: ادبیات پایداری به دلیل تنوع سوژه‌ها و صحنه‌هایی که دارد، فضاي بازی را برای نگارش داستانک ترسیم می‌کند و انتخاب این سوژه‌ها به هوشمندی نویسنده باز می‌گردد. امیدواریم این نوع جشنواره‌ها ادامه یابند و متولیان فرهنگی از آن‌ها حمایت کنند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتاميه سومین جشنواره داستان کوتاه پایداری، عصر چهارشنبه (29 آذر ماه) با حضور محسن پرویز، سخنگوي انجمن قلم ایران، بتول حيدري، دبیر اجرايي جشنواره داستان کوتاهِ کوتاه پایداري افغانستان، جواد محقق و نازنین جودت و محمد جواد جزینی، داوران جشنواره و جمعی از مولفان جوان در موزه شهدا در تهران برگزار شد.

اختتاميه سومين جشنواره داستان كوتاهِ کوتاه پايداري با تشكر رضا حاجي‌آبادي، دبير اجرايي اين جشنواره از نويسندگان و دست‌اندكاران آغاز شد و سپس مهدی عابدینی، مسوول دبیرخانه جشنواره به تشريح بخش انتخاب‌هاي مردمي پرداخت و گفت: دو هزار راي به سامانه پيامكي جشنواره ارسال شدند و بر اساس آخرين نتيجه، از ميان 27 داستاني كه به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند، داستان‌ «انتظار» از سیدابراهیم پیره و داستان «یک مشت استخوان» از مهدی یوسفی بيشترين راي را به دست آوردند.

ادبیات افغانستان تصویر تازه‌ای به دنیا ارایه می‌دهد

بتول حیدری، نماینده گروه ادبي تسنیم از کشور افغانستان، به ادبیات جنگ این کشور پرداخت و گفت: ادبیات ما در حوزه شعر دارای پیشینه تاریخی است، اما فهم جامعه امروز افغانستان به جای شعر بیشتر متوجه داستان شده و ثمره مشکلات عاطفی و انسانی ناشی از جنگ است.

وي ادامه داد: ادبیات مقاومت افغانستان به نوعی با زایش داستانی مواجه شده‌ و متعهد به شاخصه‌های پایداری نيست، ادبیاتي است كه بیشتر در سکوت فرو رفته و بیشتر از رنج و ناامیدی سخن به ميان مي‌آورد. در حالی که می‌توان از این ادبیات ارزشی برای بالابردن غرور یک ملت و مانند آثار تولستوی استفاده کرد.

حيدري افزود: نمی‌گوییم در این نوع ادبیات، نباید از مقاومت، جنگ و رنج سخن گفت، بلکه با تأکید بر سیاهی و سختی‌های جنگ می‌توان به الگوهای پایداری يك ملت اشاره کرد. ادبیات کشورهای فلسطین و لبنان به خوبي مقاومت یک ملت را در مقابل ظلم صهیونیست جهانی به تصویر می‌کشند.

وي ادامه داد: ادبیات افغانستان تصویر تازه‌ای به دنیا ارایه می‌دهد. ادبیاتی که پیام‌آور مفهوم صلح‌طلبی در دنیای بدون جنگ است و نویسندگان افغان با قلم خود بدون توجه به قوم‌گرایی می‌توانند این ادبیات را به جهان معرفی کنند. نویسندگان ما باید جسارت نوشتن در قالب ادبیات پایداری را پیدا کنند. خوب ببینند و بشنوند و جنگ و دفاع را به مردم جهان معرفی کنند. 

حيدري در ادامه با تشکر از انجمن‌های ادبی ایران و انتشارات هزاره ققنوس گفت: متشکریم که مولفان ایرانی به ما اعتماد کردند و این جشنواره برخلاف تصور ما مورد استقبال نویسندگان افغان و دیگر ملل اسلامی قرار گرفت.

داستانک هم باید از عناصر داستانی بهره بگیرد
محسن پرویز،‌ سخنگوي انجمن قلم ایران به عنوان سخنران بعدي اختتامیه سومين جشنواره داستان كوتاهِ کوتاه پايداري، به اختلاف نظر‌هاي موجود در حوزه ادبیات داستانی اشاره كرد كه برخي افراد معتقدند رمان و داستان بلند پرطرفدارتر از داستان کوتاه و داستانک هستند.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره توسط دو انتشارات خصوصی هزاره ققنوس و سفیر اردهال، گفت: مسابقات داستانک با موضوع پایداری تا حدودی خلاءهاي موجود اين گونه ادبي را پر می‌کنند. زيرا داستانک جایگاه خود را در جامعه ادبی پیدا نكرده و این نوع جشنواره‌ها می‌توانند نگاهی به وضعیت داستانک در بین اهالی فرهنگ و ادب داشته باشند. این سبک ادبی شباهت‌های بسیاری به حکایت‌های فارسی قرون گذشته دارد كه مملو از نکات آموزنده بودند.

وي در ادامه به چرايي استقبال کم مخاطبان از این گونه ادبي اشاره كرد و افزود: شايد دلیل این اتفاق آن است كه داستانك‌ها قابلیت اقتباس ادبی برای آفرینش سایر آثار هنری را ندارند. ولي ویژگی اين سبک ادبی براي فردي كه نویسندگی در جايگاه شغل دوم او قرار دارد، فرصتي خوب براي نگارش كتاب فراهم مي‌آورد. البته داستان کوتاه باید از عناصر داستانی بهره‌مند باشد و نمی‌توان هر داستانی را در این گونه ادبی قرار داد. 

پرويز با تاكيد بر اين كه درباره داستانک هم اختلاف نظرهایی وجود دارد، گفت: صاحب‌نظران انواع گوناگونی مانند داستان‌های مینی‌مال و فلش فیکشن را مطرح می‌کنند، اما گاهی مولفان این نوع داستان‌ها را با بازی چند جمله اشتباه می‌گیرند. داستانک اگر صد کلمه‌ای هم باشد باید از عناصر داستانی بهره بگیرد و بتواند موضوع را از طریق داستان به مخاطب منتقل کند. داستانک نمی‌تواند به شخصیت‌پردازی در حوادث بپردازد، اما با بهره‌گیری درست از عناصر، داستانک می‌تواند در ذهن مخاطب تداوم ماجرا را ترسیم کند.

دکتر پرويز در پايان سخنانش گفت: ادبیات پایداری به دلیل تنوع سوژه‌ها و صحنه‌هایی که دارد، فضاي بازی را برای نگارش داستانک ترسیم می‌کند و انتخاب این سوژه‌ها به هوشمندی نویسنده باز می‌گردد. امیدواریم این نوع جشنواره‌ها ادامه یابند و متولیان فرهنگی از آن‌ها حمایت کنند.

در ادامه، جواد محقق، یکی از داوران سومين جشنواره داستان كوتاهِ کوتاه پايداري به تجربه بيست ساله خود در داوری آثار اشاره کرد و گفت: زمانی که داوری آثار جشنواره‌های دانشجویی را برعهده داشتم شاهد آثار زیبایی بودم، اما پس از گذشت سال‌ها از این مولفان اثری منتشر نشد. برگزیده ‌شدن نویسندگان در این جشنواره‌ها نباید باعث غرور شود. آدم‌های صبور و آرام به خوبی راه خود را در این حوزه ادامه می‌دهند. افراد برگزیده مغرور نشوند و افرادی هم که برنده نشده‌اند، از نگارش داستان مأیوس نشوند و به کار خود ادامه دهند.

در اختتامیه سومين جشنواره داستان كوتاهِ کوتاه پايداري، علاوه بر اهدای جوایز برگزیدگان، به نويسندگاني كه آثارشان به مراحل نهايي راه يافته، لوح‌تقدير اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط