علمالهدی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان این مطلب اثرش را تلاشی در راستای یافتن راهی برای مقابله با تربیت سکولار مطرح کرد و توضیح داد: تربیت حاکم بر جهان که بحرانهای متعددی نظیر توسعه خشونت، اضطراب و احساس پوچی را ایجاد کرده، از تربیت سکولار برخاسته است.
وی با اشاره به این که در برابر این نوع تربیت دیدگاههای معنویتگرای فراوانی دست به اقدام زدهاند، گفت: در این میان دیدگاه تربیت اسلامی به لحاظ تعدد طرفداران و قدمت نسبت به سایر دیدگاهها برتری دارد. در میان نگرش ادیان توحیدی دین اسلام به واسطه آن که واپسین نسخه الهی است و روایتهای دینی قبلی را هم تصریق میکند، منطقیتر است.
علمالهدی با بیان این که تربیت سکولار در برابر تربیت دینی قرار گرفته است، عنوان کرد: با نگارش این کتاب میخواستم راهکار جدیدی برای پایان دادن به بحرانهای اجتماعی بیابم. البته در این نظریه تاکید و تکیهام بر فلسفه اسلامی بود و در میان فلسفههای مطرح در نگاه اسلام که جنبه طولی و تکاملی دارند، آخرین نسخه یعنی روایت صدرایی را انتخاب کردم. از این رو در فصول کتاب افزون بر تاملات فلسفی تاملات قرآنی را نیز عنوان کردهام.
دکترای فلسفه تعلیم و تربیت از این اثر که با زیرنویس «مبانی آموزش رسمی» منتشر شده است به عنوان دومین جلد این مجموعه یاد کرد و گفت: جلد نخست این کتاب که حدود سه سال قبل به چاپ رسید، به بحثهای عام تعلیم و تربیت اختصاص داشت اما این جلد مبانی رسمی تعلیم و تربیت را مد نظر دارد و اهداف تعلیم و تربیت شامل تولید و توزیع ارزشها و عدالت را مطرح میکند.
وی با تاکید بر این که ادعا میکنم این کتاب در حوزه فلسفه اسلامی کتابی منحصر بهفرد است، بیان کرد: کتابهای تربیت اسلامی متعددی تدوین شدهاند که بر مبانی اخلاقی و اسلامی تاکید دارند اما تالیف اثری در این حوزه با تکیه حکمت متعالیه پیش از این بیسابقه بوده است، امیدوارم محققان بعدی این شیوه پژوهشی را ادامه و توسعه دهند و این کتاب تنها اثر این حوزه باقی نماند.
نخستین چاپ کتاب «نظریه اسلامی تعلیم و تربیت» را انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان هزار و پانصد نسخه در 648 صفحه به بهای 14 هزار تومان در سال جاری منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
نظر شما