سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۰
کوشیدم با استفاده از واژگان همنشین و جانشین قرآنی معنای عقل را دریابم

نویسنده کتاب «معنی‌شناسی عقل در قرآن کریم» با اشاره به روش استناد به واژگان همنشین و جانشین «عقل» در قرآن کریم از این شیوه مطالعاتی به مثابه نگاهی طریقی و نه استدلالی یاد کرد.-

سعید کرمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از این اثر در حوزه مطالعات میان رشته‌ای یاد کرد که به تفسیر و معناشناسی یکی از گرایش‌های علم نوپای زبان‌شناسی می‌پردازد.

دانشجوی مقطع دکترای علوم قرآن و حدیث با اشاره به این که معناشناسی مکتبی نوپا در ایران است، گفت: در این زمینه آثار و کتاب‌های «توشیهیکو ایزوتسو» قرآن‌پژوه و فیلسوف ژاپنی از قبیل «مفاهیم عقلانی در قرآن کریم» و «خدا و انسان در قرآن» را داریم او این آثار را به تبعیت از مکتب زبان‌شناسی که در غرب شکل گرفت، تالیف کرده است. من با استفاده از روش معناشناسی در پی آن بودم که معنای عقل را از لابه‌لای آیات قرآن بجویم و دریابم که قرآن با زبان خود چه معنایی از عقل ارایه می‌دهد.

کرمانی یکی از آسیب‌های همیشگی این روش مطالعاتی را در این موضوع دانست که زمان تدوین منابع تفسیری مورد استناد این روش بسیار دورتر از زمان نزول قرآن‌ تدوین شده‌اند و بعضا به چهار قرن بعد از نزول این کتاب آسمانی باز می‌گردند و گفت: در این روش قرآن را به عنوان یک متن زبانی در نظر گرفتم و توانستم با استفاده از روابط همنشینی و جانشینی واژگان 49 کاربرد از عقل را در قرآن بیابم و به این نتیجه رسیدم که قرآن کاربرد اسمی از عقل ندارد و تنها به کاربرد عملی این واژه نظر دارد.

مولف اثر افزود: در این بررسی‌ها با دو دسته از آیات یعنی آیه‌های تکوینی و تشریعی مواجه شدم. در تعریفی که دسته نخست ارایه می‌دهد، آیه هر نشانه طبیعی محسوب می‌شود که خداوند برای انسان‌ها فرستاده است و دسته دوم آیه همان معنایی را دارد که خود قرآن از عبارت‌ها و فرازهایش ارایه می‌دهد. با این بررسی‌ها به این نکته دست یافتم که عقل در قرآن برقراری ارتباط میان نشانه‌ها و آیات و معانی آن آیات است.

وی یادآور شد: این اثر می‌کوشد با استناد به آیات و نشانه‌ها به معنای آن‌ها دست یابد، روشی که نگاهی طریقی به شمار می‌آید نه استدلالی.

نخستین چاپ کتاب «معنی‌شناسی عقل در قرآن کریم؛ با تکیه بر نظریه حوزه‌های معنایی» را انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان هزار و پانصد نسخه در 128 صفحه به بهای 30 هزار ريال منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها