کتاب درسی «مطالعات اجتماعی» ویژه دانشآموزان پایه نخست متوسطه اول با رویکرد تربیت اجتماعی و کسب آمادگیهای لازم برای زندگی در جامعه توسط مولفان گروه آموزشی مطالعات اجتماعی در حال نگارش است. این کتاب در سال تحصیلی 93 ـ 92 در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد._
بر اساس ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کتابهای درسی پایه اول متوسطه اول (پایه اول مقطع راهنمایی سابق) نیز اکنون توسط مولفان گروههای آموزشی مختلف در حال تغییر، تحول و نگارشاند. این کتاب در سال تحصیلی 93 ـ 92 در اختیار دانشآموزان قرار میگیرند.
دکتر ناهید فلاحیان، کارشناس مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی درباره تالیف کتاب درسی «مطالعات اجتماعی» پایه تحصیلی مذکور به «ایبنا» گفت: گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی با تشکیل کمیتههایی، اکنون تهیه جداول وسعت و طراحی مفاهیم و مهارتها در سه پایه دوره متوسطه اول را در دستور کار خود دارند و اهداف این سه پایه تحصیلی را بر اساس چارچوبهای برنامه درسی ملی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با توجه به مطالعات و نتایجی که در راهنمای برنامه جدید درس مطالعات اجتماعی است تدوین میکنند.
وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: به همین موازات سرفصلها و عناوین کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه اول متوسطه اول مشخص شدهاند و مولفان کار تالیف را آغاز کردهاند.
کارشناس مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی با بیان اینکه این کتاب با رویکرد تربیتی تالیف میشود افزود: پیوند موضوعات و مفاهیم با مهارتهای زندگی دانشآموزان، ترویج اخلاق، کسب آمادگیهای لازم برای زندگی در جامعه با استفاده از مفاهیم و مهارتهای جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی از دیگر رویکردهاییاند که در نگارش این اثر به آنها توجه شده است.
فلاحیان اظهار کرد: کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه اول متوسطه از نظر سازماندهی محتوا رویکرد تلفیقی دارد. بنابراین، در این پایه کتابهای مجزای تاریخ، جغرافی و علوم اجتماعی وجود ندارد بلکه موضوعات در قالب یک کتاب درسی به دانشآموزان ارایه میشوند.
وی با اشاره به ضرورت تربیت معلمان باصلاحیت گفت: امیدوارم که در حوزه آموزش و پرورش تحولات مربوط به تربیت معلم باصلاحیت نیز به اندازه تحول در مواد آموزشی در راستای تحقق اهداف برنامه درسی ملی مدنظر و توجه قرار بگیرد.
کارشناس مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی توضیح داد: معلمها در درجه نخست مهمترین منبع برای تحقق اهداف به نحو مطلوب به شمار میآیند. بنابراین، اگر معلمها از صلاحیتهای حرفهای و عمومی لازم برخوردار باشند، میتوانند هر کتاب یا برنامه جدید را به خوبی درک و پیاده کنند.
فلاحیان در پایان تاکید کرد: لازم است همزمان با برپایی دورههای کوتاه مدت آموزشی برای معلمها توسط وزارت آموزش و پرورش، دانشگاهها و مراکز تربیت معلم نیز فعال شوند و معلمهای باصلاحیت که دورههای کارورزی را طی کردهاند، خروجی این دانشگاهها باشند و جذب معلمها نیز از طریق این مراکز صورت بگیرد.
نظر شما