شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
رویکرد «مطالعات اجتماعی» تربیت اجتماعی دانش‌آموزان است

کتاب درسی «مطالعات اجتماعی» ویژه دانش‌آموزان پایه نخست متوسطه اول با رویکرد تربیت اجتماعی و کسب آمادگی‌های لازم برای زندگی در جامعه توسط مولفان گروه آموزشی مطالعات اجتماعی در حال نگارش است. این کتاب در سال تحصیلی 93 ـ 92 در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امسال کتاب‌های پایه دوم ابتدایی با تغییر و تحولاتی که توسط مولفان صورت گرفته بود، در میان دانش‌آموزان توزیع شد. همچنین با افزوده شدن پایه ششم ابتدایی به پایه‌های تحصیلی ابتدایی، شاهد توزیع کتاب‌های درسی این پایه در مدارس بودیم.

بر اساس ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کتاب‌های درسی پایه اول متوسطه اول (پایه اول مقطع راهنمایی سابق) نیز اکنون توسط مولفان گروه‌های آموزشی مختلف در حال تغییر، تحول‌ و نگارش‌اند. این کتاب در سال تحصیلی 93 ـ 92 در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرند.

دکتر ناهید فلاحیان، کارشناس مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی درباره تالیف کتاب درسی «مطالعات اجتماعی» پایه تحصیلی مذکور به «ایبنا» گفت: گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی با تشکیل کمیته‌هایی، اکنون تهیه جداول وسعت و طراحی مفاهیم و مهارت‌ها در سه پایه دوره متوسطه اول را در دستور کار خود دارند و اهداف این سه پایه تحصیلی را بر اساس چارچوب‌های برنامه درسی ملی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با توجه به مطالعات و نتایجی که در راهنمای برنامه جدید درس مطالعات اجتماعی است تدوین می‌کنند.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: به همین موازات سرفصل‌ها و عناوین کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه اول متوسطه اول مشخص شده‌اند و مولفان کار تالیف را آغاز کرده‌اند.

کارشناس مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی با بیان این‌که این کتاب با رویکرد تربیتی تالیف می‌شود افزود: پیوند موضوعات و مفاهیم با مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان، ترویج اخلاق، کسب آمادگی‌های لازم برای زندگی در جامعه با استفاده از مفاهیم و مهارت‌های جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی از دیگر رویکردهایی‌اند که در نگارش این اثر به آن‌ها توجه شده است.

فلاحیان اظهار کرد: کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه اول متوسطه از نظر سازماندهی محتوا رویکرد تلفیقی دارد. بنابراین، در این پایه کتاب‌های مجزای تاریخ، جغرافی و علوم اجتماعی وجود ندارد بلکه موضوعات در قالب یک کتاب درسی به دانش‌آموزان ارایه می‌شوند. 

وی با اشاره به ضرورت تربیت معلمان باصلاحیت گفت: امیدوارم که در حوزه آموزش و پرورش تحولات مربوط به تربیت معلم باصلاحیت نیز به اندازه تحول در مواد آموزشی در راستای تحقق اهداف برنامه درسی ملی مدنظر و توجه قرار بگیرد.

کارشناس مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی توضیح داد: معلم‌ها در درجه نخست مهم‌ترین منبع برای تحقق اهداف به نحو مطلوب به شمار می‌آیند. بنابراین، اگر معلم‌ها از صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی لازم برخوردار باشند، می‌توانند هر کتاب یا برنامه جدید را به خوبی درک و پیاده کنند.

فلاحیان در پایان تاکید کرد: لازم است همزمان با برپایی دوره‌های کوتاه مدت آموزشی برای معلم‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز تربیت معلم نیز فعال شوند و معلم‌های باصلاحیت که دوره‌های کارورزی را طی کرده‌اند، خروجی این دانشگاه‌ها باشند و جذب معلم‌ها نیز از طریق این مراکز صورت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط